Kreašivnosša i naslovoš
Aleksandra Gurkova
Abstrakt
The purpose ofthis paper is to explore headlines in generał, first regarded as texts, and specifically headlines in Macedonia newspapers from a stylistic aspect. As far as the consideration of headlines as texts is concemed, the major criteria of
textuality are taken in view; namely: intentionality, acceptability, situationality, informativity and intertextuality. Ali ofthese criteria can be applicable when analysing headlines, specially informativity, sińce one main characteristic of publicistic style, or better said the joumalist substyle, is to be as much informative as possible, but in the case ofheadlines there is a tendency to accomplish that by being concise. When it comes to cohesion, there is not much possibility to take in regard this criteria except for ambiguity, which may be a useful strategy in the creation ofheadlines sińce it might be used to provoke the reading public, rather then to inform. This is particularly the case with headlines formulated as ąuestions.
As for the linguistic features ofthe headings in Macedonian press, we may conclude that there is a tendency to write headlines by omiting the verb in the predicates consisting of adjective and/ or noun+verb. In most ofthe cases this is done with the intention to write a short headline, by conserving its informativity at the same time. In regard to the vocabulary used in headings, it should be pointed out that Turkish lexems which are part ofMacedonian vocabulary and lexems from the coloąuial style are freąuent in headlines and are mostly used with the intention to accomplish expressiveness of the language. In the context ofcreativity in headings, it is to be noted that tropes are freąuently used
in headlines, such as: comparison, metonymy, oxymoron etc. The inventivness ofthe joumalist is important and comes to light in the ability to use tropes, but at the same time having in mind the informativity and intentionality as principles in joumalistic style. Headlines are to be considered as a joumalistic form which offers space for creativity. The art ofwriting creative headlines is always interesting to study sińce joumalistic style is by its nature current, provocative and inventive.
Klíčová slova:
stylistics, publicistic style, Macedonian press, headlines as textsReference
Минова-Гуркова Л., 1987, Прашалнаша реченица во македонскиош уазик, во Предавала на XIX семинар за македонски )азик, литература и култура, Универзитет „Св. Кирил и Методи)”: Скопле, 8. 77-87.
Минова-Гуркова Л., 1994, Синшакса на македонскиош сшандарден уазик, „Радинг”: Скопе.
Минова-Гуркова Л., 2002, Тексшовише и функционалнише сшилови, во „Македонски jазик”, год. ЬШ, 8. 1-26.
Минова-Гуркова Л., 2003, Стилистика на современной! македонски уазик, „Магор”: Скопе.
Треневски Т., 2002, Тугоуазични влиуаниуа во йечашенише медиуми, во Македонски социолингвистички и филолошки теми. Совет за македонски jазик на РМакедонща, Скопле, 8. 241-250.
De Beaugrande R., Dressler W., 1981, Introduction to text linguistics, Longman.
Badurina L., Kovaćević M., 2000, Publicistićki stil-problematizacijapojma. — Rijećki filolośki dani odrźani u Rijeci, Zbomik radova 3, Rijeka, s. 19-26.
Crystal D., 1991, A Dictionary ofLinguistics and Phonetics. Blackwell, Oxford UK, Cambridge USA.
Halliday M.A.K. and Hasan R., 1984, Cohesion in English, Longman: London and New York.
Lyons J., 1979, Semantics 2, Cambridge University Press: Cambridge.
Tośović Br., 1988, Funkcionalni stilovi, Svjetlost: Sarajevo.
Travaux du Cercie Linguistiąue de Prague 1, 1929, Prague.
Yelćić M., 1987, Uvod u lingvistiku teksta. Śkolska knjiga, Zagreb.
Wales, K. 1990, A Dictionary of Stylistics, Longman: London and New York.
##libcom.authors##
Aleksandra Gurkova##libcom.statistics##
Stažení
Licence
Copyright (c) 2009 Stylistyka
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.