Funny or aggressive? Pragmatic analysis of national stereotypes in an advertisement - a case study

Dorota Brzozowska




Abstrakt

The paper deals with the sense of humor represented in stereotypes and in jokes about various nations. The thesis that “real is what has real consequences” is examined on the basis of advertisements. The focus of the paper is on Media Markt (consumer electronics retailer operating in Western and Central Europe). One of their campaigns using the slogan “Ich bin doch nicht blód” (“I am not that stupid”) was accompanied with a series of short dialogues between shop assistants and customers from different countries and ethnic groups. As a result of the protests of the Poles and of the Germans of Polish origin, the company decided to stop presenting the spot mocking Poles in Germany and even removed it immediately from its website. The analysis of the scripts present in a spot is carried out and the discussion of the pragmatic context of the issue is conducted. The characteristic features of the xenophobic language and the means of contempt are presented. A thin border between what is funny and what is aggressive is observed in the context of national sense of humor or its lack.

Klíčová slova:

humor, aggression, national stereotypes, advertisement, Poles, Germans

##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2006-12-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Brzozowska, D. (2006). Funny or aggressive? Pragmatic analysis of national stereotypes in an advertisement - a case study. Stylistyka, 15, 385–398. Získáno z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3904

##libcom.authors##

Dorota Brzozowska 

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.