Odraz komunikaćnich faktoru v textech soućasne rozhlasove a televizni publicistiky

IVANA KOLÁŘOVÁ




Abstrakt

Die zwei Texte - TEXT I und TEXT II stellen die gesprochene publizistische Kommunikation in einem Fernsehprogramm und im Rundfunk vor. Ein Moderator spricht mit einigen bekannten Persöhnlichkeiten, mit Schauspielern im TEXT I und mit dem Präsident der Tschechischen Republik und mit dem Kardinal im TEXT II. Diese zwei Texte zeigen, wie die Sprachhandlung des Moderators die sprachliche Charakteristik der Kommunikation beeinflussen kann, d. h. wie sich der Moderator und die Persöhnlichkeite untereinander beeinflussen. Im Text I kommt nicht nur die Schriftsprache, sondern auch die Umgangsprache zum Ausdruck; beide Gäste ab und zu so schnell sprechen, daß sie schwer zu verstehen sind, währends die Teilnehmer der Kommunikation, die sich im TEXT II abbildet, vor allem mit Schriftsprache sprechen.


Binar L, 1995, Integracepoznatkü a opiränise o autority jakoprincippublicisticke tvor- by. - Spisovnä ćestina a jazykovä kultura 1993. Red. J. Janöäkovä, M. Komärek, O. Ulićny, Praha, s. 158-161.

Cechovä M., Chloupek J., Krömova M., Minäfovä E., 1997, Stylistika soucasne ćestiny, Praha.

Hlavsa Z., 1990, Kjazykovedne analyze v hromadnych sdelovacichprostredcich, „Slovo a slovesnost“, rocz. 51, z. 2, s. 124-130.

Hlavsa Z., 1995, K persvazivnim prostredküm ćeske publicistiky. - Spisovnä ćeśtina a jazykova kultura 1993. Red. J. Janöäkovä, M. Komärek, O. Ulićny, Praha, s. 149-154.

Hoffmannovä J., 1992-1993, Vefejne mluvene projevy -'specifićnost jejich produkce a recepce, „Ćesky jazyk a literatura“, rocz. 43, z. 7-8, s. 148-156.

Chloupek J., 1978, Publicisticky styl jako pole jazykoveho vyvoje. - Ceskoslovenske prednäsky pro VIII. mezinärodni sjezd slavistü v Zährebu. Lingvistika. Red. B. Havränek. Praha, s. 35-41.

Chloupek J., 1998, Komunikacní oblast prostésdélovací. — Milanu Jelínkovi k péta- sedmdesátinám. Red. P. Karlík i M. Krömova, Brno, s. 43-49.

Krcmová M., 1995, K pramenüm specifika mluveného projevu (mluvenost ci spon- tánnost?). - K diferenciad soucasného mluveného jazyka. Red. D. Davidová E. Jandová, Ostrava, s. 26-33.

Mináfová E., 1995, Rysy mluvenépublicistiky. - K diferenciad soucasného mluveného jazyka. Red. D. Davidová E. Jandová, Ostrava, s. 154-158.

Müllerová O., 1995, Dialogické porady v televiznípublicistice. - Spisovná cestina a jazyková kultura 1993. Red. J. Jancáková, M. Komárek, O. Uliöny, Praha, s. 171-175.
##plugins.themes.libcom.download##


Publikováno
2021-06-05

##plugins.themes.libcom.cytowania##

KOLÁŘOVÁ, I. (2021). Odraz komunikaćnich faktoru v textech soućasne rozhlasove a televizni publicistiky. Stylistyka, 8, 313–323. Získáno z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4106

##libcom.authors##

IVANA KOLÁŘOVÁ 

##libcom.statistics##

Stažení

Data o stažení nejsou doposud dostupná.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.