Style in Stylistics and in Text and Discourse Linguistics
NILS ERIK ENКVIST
Abstrakt
Autor defmiuje styl jako zblór сесh odrózniających jeden ze sposobów dokonywania czegoś od innych takich sposobów. U podstaw stylu lezy zatem porównanie. О stylu określonego tekstu mozemy mówic tylko w oparciu о znajomo§c innych, podobnych tekstów. Różnice stylu wiążą się z rónicami w sposobie przekazu, gatunku literackim, tradycji kulturalnej i rodzaju relacji spolecznej, zachodzącej między uczestnikami dyskursu. Uzytkownicy j
Reference
1973а. Linguistic Stylistics, Тhе Hague: Mouton.
1973b. Stilforskning och stilteori, Lund: Gleerups.
1985а. Text and Discourse Linguistics, Rhetoric, and Stylistics. - Teun А. van Dijk, ed., Discourse and Literature, Amsterdam and Philadelpbla: John Benjamins. Рр. 11-38.
1985b. Stylistics, Text Linguistics, and Composition, "Text" 5:4, 251-167.
1986а. What has Discourse Linguistics Done to Stylistics? - Simon Р.Х. Battestini, ed., Georgetown University Round ТаЫе оп Language and Linguistics,
Washington, D.C.: Georgetown University Press. Рр.19-36.
1986b. Linearization, Text Туре, and Parameter Weighting. - Jacob Меу, ed., Language and Discourse: Test and Protest. А Festschrift for Petr Sgall, Amsterdam and Pblladelphia: John Benjamins. Рр. 245-260.
1987а. What Happened to Stylistics?- Udo Fries, ed., SPEU. Swiss Papers in English Language and Literature 3, Tiibingen: Gunter Narr Verlag. Рр. 11-28.
1987Ь. More about Text Strategies. - Wolfgang Lorscher and Rainer Schulze, eds., Perspectives оп Language in Performance. То Honour Werner Huellen оп the Occasion of Нis 60th BirtJulay, TiiЬingen: Gunter Narr Verlag. I:337-350.
1988а. Text Strategies: Single, Dual, Multiple. - Ross Steele and Terry Тhreadgold, eds. Language Topics. Essays in Honour of Michael Halliday, Amsterdam and Pblladelpbla: John Benjamins. П: 203-212.
1988Ь. Styles as Text Strategies. - Wolfgang Kiihlwein and Bemd Spillner, eds. Sprache und lndividuum. Tiibingen: Gunter N ап Verlag. Рр. 9-11.
1988с. Styles as Strategies in Text Modelling. Ibid., рр. 19-30.
1988d. Styles as Parameters in Text Strategy. - Willie van Peer, ed., Taming the Text, London: Routledge. Рр. 125-151.
1990а. Stylistics, Text Linguistics, and Text Strategies, "HeЬrew Linguistics," 28-30 (January, 1990), I-ХХII.
1990b. Discourse Comprehension, Text Strategies, and Style, "AUМLA: Journal of the Australasian Universities Langue and Literature Association," 73 (Мау, 1990), 166-180.
1991а. Discourse Туре, Text Туре, and Cross-Cultural Rhetoric. - Sonja Tirkkonen- Condit, ed., Empirical Research in Translation and Intercultural Studies, Тiibingen: Gunter Narr Verlag. Рр. 5-16.
1991 b. Discourse Strategies and Discourse Types. - Eija Ventola, ed., Functional and Systemic Linguistics, Approaches and Uses. Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Рр. 3-22.
1993. Resp ond, Hypothesize, Count, Correlate, Discuss. Оп the Processes of Linguistic Stylistics. "Poetics today," 14:4, 715-728.
1994. The .Epistemic Gap in Linguistic Stylistics. - Wemer Winter, ed., Оп Languages and Language. Berlin and New York: Walter de Gruyter & Со. Рр. 76-88.
##libcom.authors##
NILS ERIK ENКVIST##libcom.statistics##
Stažení
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.