Czas a tożsamość w perspektywie kulturowej — na przykładzie powieści Lisy See „ Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz ”

Dorota Brzozowska




Abstract

The aim of the paper is to show the relationship between different aspects of time and the way they are built in the construction of a narrator’s identity. To highlight the cultural specific dimension of identity a book describing life in ninetieth century China has been chosen. The main heroine ofLisa Sees’s novel Snów Flower and the Secret Fan Lily is telling her life story and presents in a detailed way certain roles she has taken and the things she has had to suffer from (among them the painful footbinding) before she became who she is. The relationship between her and her laotong ‘the same’ is the core of the novel and is also vital for Lily’s self-identification. The ways in which the identity is con- structed out of cultural bound details is shown altogether with the features that make it universal no matter which culture representative they concem. The ąuestion of various types of womanhood is also vital for the paper. The elementary units proposed by Wierzbicka in relation to time are taken into consideration to describe the portrait of the novel’s heroine. The results of the analysis show that the category of NOW is of the greatest im- portance as far as identity issues are concemed.

Schlagworte:

time, culture, identity, novel, emininity, footbinding, China

Battisini Matilde, 2005, Symbole i alegorie. Leksykon. Historia, sztuka, ikonografia, Warszawa: Arkady.

Benedict Ruth, 2002, Wzory kultury, przeł. Jerzy Prokopiuk, Warszawa.

Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: PWN.

Hall Edward T., 1999, Taniec życia. Inny wymiar czasu, przeł. Radosław Nowakowski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Kloch Zbigniew, 2006, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pietryga Anna, 1998, Dawne czasy słowa. W: Słowo i czas, red. S. Gajda, A. Pietryga, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego: 74-79.

Price W.F., R.H. Crapo, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami?, tłum. A. Nowak, Gdańsk: GWP.

See Lisa, 2005, Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz, przeł. A. Dobrzeńska-Gadowska, Warszawa: Świat Książki.

Szopski Marek, 2005, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa: WSiP.

Trompenaars Fons, Hampden-Tumer Charles, 2002, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków: OE.

Wierzbicka Anna, 1999, Język-umysł-kultura, Warszawa: PWN.

Wierzbicka Anna, 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin: UMCS.

William F. Price, Richard H. Crapo, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami?, przeł. A. Nowak, Gdańsk: GWP.

Wolfram Eberhard, 2006, Symbole chińskie. Słownik. Obrazkowy język chińczyków, przeł. R. Darda, Kraków: Universitas.

Veröffentlicht
2021-02-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Brzozowska, D. (2021). Czas a tożsamość w perspektywie kulturowej — na przykładzie powieści Lisy See „ Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz ”. Stylistyka, 16, 235–245. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3625

Authors

Dorota Brzozowska 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.


Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in

1 2 > >>