The Reversal of the Exemplifying Role of History in Horace Walpole s “The Castle of Otranto ”

Sybilla Barć




Abstract

According to the traditional understanding, the role of history in literary works was te- aching by example. History was expected to provide readers with ready formulae for appropriate behaviour, to introduce models to follow and to identify with, as well as to explain the difficulties of life. In the second half of the eighteenth century such an appro- ach to history tumed out to be inadeąuate. This article presents Horace Walpole’s The Castle of Otranto - the first Gothic novel in English literaturę - as a work that subverts exemplary historicism by reversing the traditional exemplifying role of history. Published in 1764, when neoclassical ideals were still being promoted by such important writers as Doctor Samuel Johnson, Walpole’s novel commenced a new trend in literaturę that fully developed in Romanticism proper. It is not really intended to teach by example or to ren- der medieval history in terms of modem Enlightenment standards. Instead of rational explanations and balanced opinions its readers get an abundance of supematural pheno- mena and extravagant events. With its emphasis on entertainment rather than education, the story is a signum temporis, a significant step on the way towards the priority of aesthe- tic values in literary works. The article focuses on the novel in the context of its publica- tion in the Age of Reason. The two different prefaces are briefly analysed, and the chan- ging critical reception is presented. Some attention is also given to Clara Reeve’s The Old English Baron as an immediate successor of Walpole’s book, and simultaneously a strong criticism of his innovative perception of the role of literaturę. Despite the multitude of un- favourable comments by eighteenth-century writers and critics, the conclusion reached in this article is that such Gothic novels opened up a new perspective in the literary world. Walpole’s role as the forerunner in this field remains unquestionable.

Schlagworte:

Gothic novel, exemplary historicism, neoclassical ideals, the Gothic machinery, the supematural, primogeniture, authenticity, the barbarie past versus the enlightened present

Bate, W. J. and A.B. Strauss, eds., 1969, Yale Edition of the Works of Samuel Johnson, New Haven and London.

Botting F., 1996, Gothic, London.

Clery E. J., 1995, The Rise of Supernatural Fiction 1762-1800, Cambridge.

Gamer M., 2000, Romanticism and the Gothic. Genre, Reception, and Canon Formation, Cambridge.

McCalman I., ed., 1999, An Oxford Companion to the Romantic Age. British Culture 1776 - 1832, Oxford.

Reeve C., 1967, The Old English Baron. A Gothic Story, Oxford.

Stevens D., 2000, The Gothic Tradition, Cambridge.

Tompkins J. M. S., 1932, The Popular Novel in England 1770-1800, London.

Walpole H., 1964, The Castle of Otranto, Oxford.

Veröffentlicht
2021-02-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Barć, S. (2021). The Reversal of the Exemplifying Role of History in Horace Walpole s “The Castle of Otranto ”. Stylistyka, 16, 293–303. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3629

Authors

Sybilla Barć 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.