Życzenie jako gatunek tekstu


Abstract

Greetings and wishes comprehended as acts of etiąuette expressed at different occa- sions are the subject of the article. The author analyses wishes sent on post cards prepared for various occasions dating to the 20,h and 21st century. The point of reference for such expression are:1. local newspapers and magazines - the published ready wishes,2. electronic mail - electronic versions of cards for different occasions.The common feature of the above is the possibility of joining the graphic and the lan- guage codę as well as the possibility of sending the wishes on a massive scalę.The relationship between text and time is treated as the influence of time on the text of the wishes. The aim of the article is the observation whether the wishes undergo a change with the passing of time, for example in the course of the century, which aspects - styli- stic-language aspect or the universal hierarchy of values - undergo change and finally for which reasons.

Schlagworte:

greetings, wishes, genre, graphic, language, code

Banaś P. red., 1992, Aksjosemiotyka karty pocztowej I, Wrocław.

Banaś P. red., 2004, Aksjosemiotyka karty pocztowej II, Wrocław-Warszawa.

Baranowska M., 2003, Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki, Warszawa.

Dąbrowska A. i A. Nowakowska red., 2005, „Język a kultura”, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, Wrocław.

Doroszewski W., red., 1958, Słownik języka polskiego, t. I: A-C, Warszawa.

Doroszewski W., red., 1964, Słownik języka polskiego, t. VI: P-Prę, Warszawa.

Doroszewski W., red., 1967, Słownik języka polskiego, t. IX: T-Wyf, Warszawa.

Doroszewski W., red., 1968, Słownik języka polskiego, t. X: Wyg-Ż, Warszawa.

Filip G., 2004, Zmiany wzorca gatunkowego życzeń. - Gatunki mowy i ich ewolucja, t. II: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 105-114.

Kaufmann G., 2004, Życzenia szczęścia na kartach pocztowych, tłum. Z. Bratos. -Aksjosemiotyka karty pocztowej II, red. P. Banaś, Wrocław-Warszawa, s. 29-41.

Linde M. S.B., 1860, Słownik języka polskiego, t. VI:U-W, Lwów, reprint Warszawa 1995.

Malinowska E., 1992, Uwagi o stylu administracyjnym, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Językoznawstwo”.

Malinowska E., 1995, Styl urzędowy. - Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole, s. 431-448.

Marcjanik M., 1993, Polska etykieta językowa. - Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław, s. 271-281.

Marcjanik M., 2000, Polska grzeczność językowa, Kielce, s. 63-72.

Marcjanik M., 2001, W kręgu grzeczności, Kielce.

Marcjanik M., 2005, O radości nie z serca, lecz z konwencji (grzecznościowej). — Anatomia szczęścia. Emocje pozytywne w językach i kulturach świata, red. A. Duszak i N. Pawlak, Warszawa, s. 197-205.

Puzynina J., 1997, Słowo — wartość - kultura, Lublin.

Szymczak M., red., 1988, Słownik języka polskiego, t. I: A-K, t. II: L-P, Warszawa.

Szymczak M., red., 1989, Słownik języka polskiego, t. III: R-Ż, Warszawa.

Wojtak M., 1993, Styl urzędowy. - Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław, s. 147-162.

Zieliński J„ 1999, Historia karty pocztowej, Krosno.

Zgólka T., 2005, Życzenie jako kategoria językowo-komunikacyjna, „Język a kultura”, 1.17.Życzliwość i agresja w języku i kulturze, red. A. Dąbrowska i A. Nowakowska, Wrocław, s. 17-22.

Zgółkowie H. i ,T„ 1992, Językowy savoir-vivre, Poznań, s. 98-124.

Veröffentlicht
2021-02-21

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Filip, G. (2021). Życzenie jako gatunek tekstu. Stylistyka, 16, 566–578. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3653

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2007 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.