Sredstva èkonomnoj peredačy informacii v sovremennoj presse

Margarita A.МАРГАРИТА A. Komilicyna




Abstract

The article focuses on different active means of compression of utterance and text, employed in modern newspapers writing on socio-political matters. This results in the information in structurally sim ple sen ten ces being presented in condensed fonn with a heavier load of meaning. It appears, that given the choi ce of means of conveying infonnation the preference, as a rule, will be for the structurally simplest, reduced variants and at the same
time for the most expressive. The article analyses in detail one of such means - structurally simple sentences whose nominative meaning is derived from severa! propositions. These are called simple polypropositive sentences. Aiming at being closer to the addressee allows modem mass media to actively use colloquia! speech pattems characterised by economy of expression. For instance, joumalists might substitute nominalised structures
with concrete proper names requiring the knowledge of context. The influence of colloquia! speech on the language of modem media is fett in the use ofcondensed attributive structures resulting from the transfonnation of a predicative unit into an attributive word combination. Such compressed structures make unusual, highly expressive and often metaphorical utterances, enhancing the impact on the reader. The article also deals with reduced question-answer unities. It is the initial question that is most often reduced and only the author's reaction to the potentia! opponent's question is given. As a rule, it is in the form of an ordinary disagreement masked as agreement. Authorising structures are also used. Instead of a full predicative unit naming the source of infonnation and the way it was got, joumalists might opt for condensed structures with deverbatives, that are included into the sentence as an introductory component.
Economically effective in the media are also precedent phenomena that allow to compress the text by references to the background knowledge of mass addressee. Metaphors might also be included here as condensed comparisons. The article also analyses pragmatic functions of inverted commas which help to implicitly express objective and some subjective meanings of the utterance and whole text passages.

Schlagworte:

modern media, economical means of conveying information, condensed information, simple polypropositive sentences, authorising structures, reduced question- answer unities, precedent phenomena, pragmatic fimctions of inverted commas

Кожина M.H., 1986, O диалогичности письменной научной речи, Пермь.

Кожина M.H., \998,Диалогтность как функционачьная семантико-стилистическая категория (ФССК диадогшности). - Очерки истории научного сти.чя русского литературного языка XVIII-XX вв., T.II, ч.2, Пермь.

Kоньков В.И., 2002, СМИ как речевая система, «Мир русского слова», №5 ( 13).

Кормилицына M.A., 200 I, O некоторых активных приемах введения чужого слова в тексты современной прессы. - Русский язык на рубеже тысячелетий, Санкт-Петербург.

Кормилицына M.A., 2003, Семантически осложненное простое предложение в устной речи, Москва.

Норман Е.Ю., 1998, Хроматические инновации в русском языке, связанные с социмыныши процессами, «Русистика», №\/2.

Veröffentlicht
2021-05-26

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Komilicyna, M. A. A. (2021). Sredstva èkonomnoj peredačy informacii v sovremennoj presse. Stylistyka, 14, 497–506. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4023

Authors

Margarita A.МАРГАРИТА A. Komilicyna 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2005 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.