Poláčkův Hostinec U kamenného stolu

František Všetička




Abstract

Karel Polacek, a Czech prose writer of Jewish origin, is famous for his humorous novel Hostinec u kamenneho stolu [The Stone Table Tavern}, which was published in 1941 during German occupation. In that time his authorship was shielded by an artist Vlastimil Rada. It is really surprising that Polacek (writing when expecting his physical extermination) could write such a cheerful, humorous and highly artistic work. Special attention has been paid to three couples of people, not identical twins, but individuals very much alike. Specifically two sisters, two brothers and two suitors dominate there. Into the bargain there is a reappearing anticipatory figure and deus ex machina. The novel creates a compositional “dyad”, the story is divided into two unmarked parts. This piece of prose is built up on a color principle - the combination of blue and yellow. The individual chapters have synoptic titles, which is very common in humorous and satirical literature. The final part has the character of quantitative effect - the wedding ceremony gathers many different people; quantity intensifies the quality of the end.
Karel Polacek died at the end of the Second World War in a concentration camp.


Hájková AL, 1999, Knízka o Karlu Poláckovi, Praha; Academia 1999.

Veröffentlicht
2021-06-18

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Všetička, F. (2021). Poláčkův Hostinec U kamenného stolu. Stylistyka, 10, 443–449. Abgerufen von https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4177

Authors

František Všetička 

Statistics

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.


Lizenz

Copyright (c) 2001 Stylistyka

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.