Gramatika dyadického textu
OL'GA ŠKVARENINOVÁ
Abstract
In the text dyadic communication is defined as a specific type of dialogue which is realized interactionally in a concrete, maximal personal situation between two partners who use verbal and nonverbal elements of different semiotical levels. During dyadic communication dyadic text is being produced. Dyadic text has its own typical stylistics formed by verbal and nonverbal elements which represent grarnmar of dyadic text. Ali these elements are divided into the - following - groups: the opening of dyadic communication, the immediate activity, the request for activity, the repetiton of speaker's statement, the completion of speaker's statement, the request for clarification, the closing of dyadic communication. Our research shows that in dyadic communication such specific verbal and nonverbal elements are used that we can talk about grarnmar of dyadic text.
Literaturhinweise
Ducan S., 1973, Toward a Grammar for Dyadic Conversation, "Semiotica" 9, s. 29-46.
Ehlich K., 1981, Schulicher Diskurs als Dialog? - Dialogforschung, red. P. Schroder, H. Steger, Diisseldorf, s. 334-369.
Feldstein S., 1972, Temporal Patterns oj Dialogue. - Studies in Dyadic Communication, red. A. W. Siegman, B. Pope, New York, s. 91-115.
Heller K., 1972, Interview Structure and Interview Style in Initial Inteviews. - Studies in Dyadic Communication, red. A. W. Siegman, B. Pope, New York, s. 9-28.
Křivohlavý J., 1988, Jak si navzájem lépe porozumíme, Praha: Svoboda.
Morávek M., Mullerová O., 1976, Dyadická komunikace, "Slovo a slovesnost" 37, s. 195-201.
Sabolová O., 1983, Oslovovanie v slovenčine, "Studia Academica Slovaca" 12, red. J. Mistrík, Bratislava, s. 457-468.
Škvareninová O., 1993, Dyadický text. - Text a kontext, red. F. Ruščák, Prešov: Pedagogická fakulta v Prešove UPJŠ v Košiciach, s. 82-86.
Authors
OL'GA ŠKVARENINOVÁStatistics
Downloads
Lizenz
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.