Особенности механизма нормирования устной публичной речи на фонетическ:ом (сегментном) уровне
ИРИНА ВЕЩИКОВА
Abstract
There are two opposite points of view on structure of norm of oral puЫic language in modem linguistics. According to first of them all sphere OPL is attended Ьу codified language. The second point of view contends that OPL is comЬination of codified noпn
and spoken one. А new approach to proЫem of norm of OPL and to normalized interpretation of spoken language phonetics is proposed in this article.
Literaturhinweise
Борисенко В.В., 1985, Разные типы произношения в устной публичной речи. - Современная русск:ая устная научная речь. Общие свойства и фонетические особиенности, Красноярск.
Брызгунова В.А., 1984, Эмоционально-стилистическ:ие различия русск:ой звучащей речи, Москва.
Вещчикова И.А., 1993, Фонетическ:ие особенности морфем при функционировании слова в прозаическом тексте, "Филогические науки", No 5-6.
Земская В.А., 1987, Русская разговорная реч: лингвистический анализ и проблемы обучения, Москва.
Земская В.А. , Ширяев В.Н. , 1980, Устная публичная речь: разговорная или kодифицированная, "Вапросы языкознаня", No 2.
Лаптева О.А. , 1992, Дискуссионные вопросы изученя устной литературной речи в свете теории нормы. - Ста.туе стилистики в современном языkознании, Пермь.
Лаптева О.А., 1976, Русский разоворный синтаксис, Москва.
Разновидности городской устной речи, 1988, Москва.
Реформатский А.А., 1979, Копресивно-аллегровая речь (в связи с ситуацией говорения) . Звуковой строй языка, Москва.
Фонетика спонтанной речи, 1988, Ленинград .
Щерба Л.В., 1975, О разных стилях произношения и 06 идеальном фонетическом составе слова. - Избранные работы по русскому язы1еу, Москва.
Authors
ИРИНА ВЕЩИКОВАStatistics
Downloads
Lizenz
Copyright (c) 2023 Stylistyka
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.