Językoznawca na medialnym polu badawczym

Maria Wojtak




Abstract

Depicting the feasible actions of a linguist interested in media research, the autlior presents two dominant research approaches and the problems relaled therewilh. She hypothetically distinguishes the role of a linguist - hegemonie leader and the role of a linguist - sovereign.
The hegemonie approach means a clearly specified research subject, i.e. the media language, a precisely specified scope of analyses and the supremacy of research methods deriving from linguistics.
The linguist - sovereign prefers an open approach, considering the appropriately selected achievements of media studies and related disciplines in his/her analyses and interpretations. He/she characterizes irt his/her own manner the media vision of the world, the stylistic diversification of media messages, media genres, placing the selected issues in a discourse perspective. The dynamics of research shaped in such manner has resulled in proclaiming a new sub-discipline within linguistics referred to as media linguistics.

Keywords:

media, media studies, linguistics, media language, press language, media discourse, journalistic genres

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. ,2009, Tekstologia, Warszawa.
  Google Scholar

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński, 2006, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa.
  Google Scholar

Gajda S.,2000, Media-stylowy tygiel współczesnej polszczyzny.-Język mediów maso­wych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa.
  Google Scholar

Kaliszewski A.,2006, Gatunki dziennikarskie a język.- K. Wolny-Zmorzyński, A. Ka­liszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa.
  Google Scholar

Kamińska-Szmaj I.,2001, Słowa na wolności, Wrocław.
  Google Scholar

Kamińska-Szmaj I.,2007, Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław.
  Google Scholar

Kępa-Figura D., Nowak P.,2006,Językowy obraz świata a medialny obraz świata "Zeszyty Prasoznawcze", z.1-2, s.51-62.
  Google Scholar

Kita M.,2008, Medialna kariera błędu językowego.-Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, red. M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Sławska, Katowice.
  Google Scholar

Kita M.,2012 а,Razem. Konsiliencja, interdyscyplinarność, trans dyscyplinarność.- Trans dyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze,t.1, red. M. Kita, M. Sławska, Katowice.
  Google Scholar

Kita M., 2012 b, Czy istnieje medialna odmiana językowa?- Trans dyscyplinarność ba­dań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze, t.1, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice.
  Google Scholar

Kita M., 2013 а, Dyskurs prasowy.— Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczes­nej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków.
  Google Scholar

Kita M.,2013 b, Dyskurs radiowy.- Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczes­nej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków.
  Google Scholar

Kołodziej J., 2006, Mediatyzacja (rzeczywistości społecznej).-Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków.
  Google Scholar

Krzyżanowski P., Nowak P.(red.),2004, Manipulacja w języku, Lublin.
  Google Scholar

Kudra B., 2008, O języku w mediach — uwagi ogólne.- Wypowiedź dziennikarska. Teo­ria i praktyka, red. B. Bogołębska, A. Kudra, Łódź.
  Google Scholar

Kukieła E.,2010, O kulturze wypowiedzi w mediach.- O mediach i komunikowaniu. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, red. E. Pleszkun-Olejniczkowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Łódź.
  Google Scholar

Lizisowa M. T., 2009, Style funkcjonalne w dziennikarstwie prasowym, Kielce.
  Google Scholar

Loewe I., 2008, Polska genologia lingwistyczna. Rekonesans, "Tekst i Dyskurs- Text und Diskurs", z.1, s.25-35.
  Google Scholar

Loewe I., 2013, Dyskurs telewizyjny.-Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współ­czesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków.
  Google Scholar

Majkowska G., 2000, O języku mediów.— Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków.
  Google Scholar

Majkowska G., 2007, Język mediów w perspektywie aksjologicznej.- Język polski jako narzędzie komunikacji we współczesnym świecie, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin.
  Google Scholar

Markowski A., 2006, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, War­szawa.
  Google Scholar

Mich W., 2007, Badania komunikologiczne w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej.— Studia nad mediami i komunikowaniem masowym. Prawo. Język. Tekst, red. J. Fras, Toruń.
  Google Scholar

Mrozowski M., 2000, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa.
  Google Scholar

Nowak P., Tokarski R., 2007, Medialna wizja świata a kreatywność językowa.— Kreo­wanie światów w języku mediów, red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin.
  Google Scholar

Ostaszewska D., 2008, Genologia lingwistyczna jako subdyscyplina współczesnego językoznawstwa.- Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Katowice.
  Google Scholar

Ożóg K.,2009, Boskie usta, kultowe dialogi-wpływ mediów na wzorce językowe.— Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, red. A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań.
  Google Scholar

Piechota M., Stachyra G., Nowak P.,2012, Rozrywka w mediach. Wybrane zagadnie­nia, Lublin.
  Google Scholar

Pisarek W., 1978, Słownik języka niby-polskiego, czyli błędy językowe w prasie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.
  Google Scholar

Pisarek W.(red.),2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków.
  Google Scholar

Pisarek W.,2007, O mediach i języku, Kraków.
  Google Scholar

Ptaszek G.,2007, Talkshow. Szczerość na ekranie ?, Warszawa.
  Google Scholar

Rutkowski M.,2007, Nazwy własne i ich denotacje w rzeczywistości medialnej.— Kreo­wanie światów w języku mediów, red. P. Nowak, R. Tokarski, Lublin.
  Google Scholar

Skarżyńska M., 2008 a, Język prawników w służbie reportażu telewizyjnego.- Najnow­sze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red. R. Pawelec, M. Krysińska, Warszawa.
  Google Scholar

Skarżyńska M., 2008 b, Słowo pisane a/i słowo mówione. Ikoniczność przekazu telewi­zyjnego.- Najnowsze słownictwo a współczesne media elektroniczne, red.R. Pawe­lec, M. Krysińska, Warszawa.
  Google Scholar

Skowronek B., 2013, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków.
  Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medial­nej, Kraków.
  Google Scholar

Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
  Google Scholar

Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikar­stwa i kierunków pokrewnych, Lublin.
  Google Scholar

Wojtak M., 2010, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin.
  Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kozieł A., 2013, Genologia dziennikarska, "Studia Medioznawcze", nr 3, s.23-34.
  Google Scholar

Zbróg P., 2007, Najczęstsze przykłady naruszania normy językowej w prasie.- Język polski XXI wieku: analizy, oceny, perspektywy, red. G. Szpila, Kraków.
  Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013 a, Dyskurs medialny.- Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków.
  Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013 b, Dyskurs internetowy.- Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków.
  Google Scholar


Published
2019-12-30

Cited by

Wojtak, M. (2019). Językoznawca na medialnym polu badawczym. Stylistyka, 23, 163–178. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1776

Authors

Maria Wojtak 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).

2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".

3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.

4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:

a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,

b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,

c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.

5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.

6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.

7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.