Uwagi o stylistyce w związku z niektórymi nowszymi metodologiami lingwistycznymi
Teresa Skubalanka
References
Awdiejew A., 2001, Komunikatywizm (perspektywa metodologiczna badań lingwistycznych). — Język w komunikacji, t. 1.
Bartmiński J., 2001, Między systemem a tekstem: standardy semantyczne i standardowe motywy- Język w komunikacji, t. 1.
Grabias S., 1980, O ekspresywności języka, Lublin.
Grzegorczykowa R., 1998, Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia. —Profilowanie w języku i w tekście, Bartmiński J„ Tokarski T., Lublin.
Język w komunikacji, 2001, G. Habrajska, red., Łódź, t. 1-3.Kognitywizm w poetyce i stylistyce, 2006, G. Habrajska, J. Ślósarska, red., Kraków.
Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, przeł. i wstęp T.P. Krzeszowski, Warszawa.
Nowakowska-Kempna I., 2006, Słowo poetyckie w badaniach kognitywnych. - Kognitywizm w poetyce i stylistyce, G. Habrajska, J. Ślósarska, red., Kraków.
Profilowanie w języku i w tekście, 1988, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin. Sawicka G., 2001, Konwencja a kompetencja komunikacyjna. - Język w komunikacji, t. 1
Skubalanka T., 1967, Zagadnienia kompozycji językowej, „Zeszyty Naukowe UMK”, Fil. Pol. VII, z. 15.
Skubalanka T., 1969, O pojęciu wyboru w stylistyce, „Biuletyn LTN”, Sect. A-D, Vol. 9-10.
Skubalanka T., 1972, O ekspresywności języka, Annales UMCS, Sect. F, Vol.27.
Skubalanka T., 1973, Ekspresywność języka a mowa potoczna. — Poetyka i stylistyka słowiańska, S. Skwarczyńska, red., Wrocław.
Skubalanka T., 1999, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin, 2 wyd. poprawione i uzupełnione 2000.
Sławkowa E., 2006, Styl francuskiego przekładu Sonetów krymskich - perspektywa kognitywna. - Kognitywizm w poetyce i stylistyce, G. Habrajska, J. Ślósarska, red., Kraków.
Authors
Teresa SkubalankaStatistics
Downloads
License
Copyright (c) 2011 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.
Most read articles by the same author(s)
- Teresa Skubalanka, Pragmatic conversational markers , Stylistyka: Vol. 25 (2016): Gajda i stylistyka
- TERESA SKUBALANKA, Język graffiti , Stylistyka: Vol. 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Teresa Skubalanka, Antropomorfizacja w poetyckich opisach przyrody , Stylistyka: Vol. 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Teresa Skubalanka, Language Style of Zbigniew Herbert's Poetry , Stylistyka: Vol. 17 (2008): Znaczenie i styl
- Teresa Skubalanka, Allusion , Stylistyka: Vol. 15 (2006): Styl i kultura
- Teresa Skubalanka, The Character and the Language. Based on the Example of Gustaw from the IVth Part of Adam Mickiewicz’s „Dziady” , Stylistyka: Vol. 7 (1998): Slavic Stylistics
- Teresa Skubalanka, Love Code Elements in the Lyrics of Halina Poświatowska , Stylistyka: Vol. 19 (2010): Style a media
- Teresa Skubalanka, Kategorie stylistyczne , Stylistyka: Vol. 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Teresa Skubalanka, O kilku problemach stylistyki historycznej , Stylistyka: Vol. 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Teresa Skubalanka, O gramatyce stylistycznej , Stylistyka: Vol. 21 (2012): Styl narodowy