Refusing to Smeli the Roses: American Feminism as a Rhetorical Practice
Agnieszka Graff
Abstract
Dlaczego w tradycji retorycznej amerykańskiego feminizmu tak wiele uwagi poświęca się językowi i co z tego wynika? Ruch kobiecy sam postrzega się w kategoriach językowych, jako „głos przerywający ciszę". W jego metaforycznej auto-narracji grupa kobiet osiąga świadomość wspólnoty losu poprzez rozmowę, dochodzi do politycznego „prze[1]budzenia" i „przełamania milczenia". Ta wizja, ukazująca mowę jako działanie, stanowi oś feministycznej tożsamości, łącząc feminizm liberalny z radykalnym. Celem jest przedefiniowanie kategorii prywatne i publiczne oraz nazwanie na nowo społecznej rzeczywistości, tak by ukazać jej represyjność wobec kobiet. Druga część artykułu dotyczy słowa seksizm, w zestawieniu z rywalami (dyskryminacja, szowinizm) i pierwowzorem (rasizm). Kluczem jest specyficznie rozumiana kategoria polityczności, którą feministki starają się wprowadzić do głównego nurtu kultury. Wy[1]raz seksizm się przyjął, powstaje jednak pytanie o mechanizm „wchłaniania" radykalnych idei przez tradycyjną kulturę: na ile zmienia się kultura, a na ile sens przyjmowanych słów. Część trzecia odnosi się do zarzutu, iż zainteresowanie językiem to współczesna choroba ruchu kobiecego, który powinien "zająć się wąchaniem róż, zamiast martwić się, ja[1]kie nadać im imiona." Meta-językowość jest integralną częścią tradycji feministycznej , a nie wynaturzeniem. Widać ją w już w Deklaracji Sentymentów z Seneca Fa lis ( 1 848): jej Preambula to ironiczna przeróbka Preambuły Deklaracji Niepodleglości, wskazująca na wpisaną w język oryginału męską perspektywę. Feministyczna strategia retoryczna, polegająca na ukazywaniu na nowo dobrze znanej rzeczywistości, odpowiada zjawisku poetyckiemu opisanemu przez Szkłowskiego jako 'udziwnienie'. W konkluzjach pada pytanie o problem wyczerpania retoryki, która w znacznym stopniu opiera się na wizji przełomu, zdziwienia i przebudzenia.
Authors
Agnieszka GraffStatistics
Downloads
License
1. Copyrights to published works are held by the University of Opole (to the collective work) and the Authors (to individual parts of the collective work that have an independent meaning).
2. Only previously undistributed works can be published in the scientific journal "Stylistics".
3. The University of Opole does not restrict the possibility of the author's further dissemination of his work on condition that the scientific journal "Stylistics" is indicated as the original place of publication and the consent of the University Publishing House.
4. Consent to the publication of the work in the scientific journal "Stylistics" is tantamount to granting the author a non-exclusive license to the University of Opole, including the right to use the work without territorial restrictions and time limits in the following fields of exploitation:
a) within the scope of recording and multiplication of the work - production of any number of copies of the work in whole or in part using a specified technique, including printing, reprography, magnetic recording and digital technique, introduction of the work into computer memory and computer networks,
b) within the scope of circulation of the original or copies on which the work has been recorded - circulation, lending or hiring of the original or copies,
c) within the scope of dissemination of the work in a manner other than specified in item 2 - making the work or its abstract available on the Internet by enabling the recipients to access the work on-line or enabling them to download the work to their own device that makes it possible to read it, placing the work in electronic databases that disseminate scientific works, including in particular the CEEOL database (Central and Eastern Online Libray) and the abstract in English in the CEJSH database (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) within the scope of creating and distributing dependent works created using the work - using them in the fields of exploitation specified in points 1-3.
5. The author is not entitled to compensation for granting the license to the work.
6. The author agrees that the University may grant further permission to use the work (sublicense) in the fields of exploitation specified in par. 2 paragraph 4.
7. The author agrees that, in connection with the distribution of the work, his or her personal information, that is, name, affiliation, and e-mail address, may be made public.