Żywotność formy językowej Witolda Gombrowicza w literaturze ostatnich dekad

Ewa Sławkowa



Résumé

Starting with the thesis that Gombrowicz’s unique “linguistic form”, which is a stylistic equivalent of form as an anthropological-philosophical category, we claim that it has become an important point of reference, a kind of stylistic stamp or matrix, used and modified by contemporary Polish authors. Following Olaf Kühl’s suggestions in his Stilistik einer Verdrängung. Zur Prosa von Witold Gombrowicz, we assume that indeterminacy and ambiguity are most characteristic features of Gombrowicz’s style clearly manifested upon the level of semantics (polysemy) and syntax (nominalised construction, retardation syntax). Reading texts by Wojciech Kuczok, Jerzy Pilch, Micha³ Witkowski, and Szczepan Twardoch, we find variously functionalized features of this style on all formal and thematic levels.

Mots-clés :

polysemy, alliteration, nominalized structures, retardation syntax

odłowski S., 1932, O nowej metodzie literackiej w interpunkcji, „Język Polski”.
  Google Scholar

Korwin-Piotrowska D., 2015, Białe znaki. Milczenie w strukturze i znaczeniu utworów narracyjnych (Na przykładach z polskiej prozy współczesnej), Kraków.
  Google Scholar

Kühl O., 1995, Gêba Erosa. Tajemnice stylu Witolda Gombrowicza, przeł. K. Niewrzęda, M. Tarnogórska, Kraków.
  Google Scholar

Millati P., 2013, Tratwa meduzy. Szkice o literaturze, Gdańsk.
  Google Scholar

Skubalanka T., 1984, Historyczna stylistyka języka polskiego, Wrocław.
  Google Scholar


Publiée
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Sławkowa, E. (2020). Żywotność formy językowej Witolda Gombrowicza w literaturze ostatnich dekad. Stylistyka, 25, 337–347. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.21

Authors

Ewa Sławkowa 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.