Профессор Станислав Гайда и жанры речи

Vadim V. Dementev



Résumé

The article discusses the relevance of the ideas of Professor Stanis³aw Gajda for the modern theory of speech genres. The speech genre classifications by Gajda have been analyzed, as well as the evolution of his concepts and views, such as the concept of “humanistic style” and national-historical dimension of style and genre. The relevance of the ideas by Gajda for the modern study on secondary speech genres is due to signi ficant changes in communicative speech space of Eastern Europe, the emergence of a number of new areas of “technologically mediated” communication, IT-technologies.

Mots-clés :

Stanisław Gajda, the thory of speech genres, secondary speech genres

Baranov A. G., 1997, Kogniotipičnostʺ teksta. K probleme urovnej abstrakcii tekstovoj deâtelʹnosti, «Žanry reči», vyp. 1, Saratov: Kolledž, s. 4—12.
  Google Scholar

Barnet Vl., 1985, Problemy izučeniâ žanrov ustnoj naučnoj reči. - Sovremennaâ russkaâ ustnaâ naučnaâ rečʹ, t. I, Obŝie svojstva i fonetičeskie osobennosti, Krasnoârsk: izd-vo Krasnoârskogo un-ta.s 80-132.
  Google Scholar

Bahtin M. M., 1996, Problema rečevyh žanrov. - M. M. Bahtin, Sobranie sočinenij, t. 5, Raboty 1940-1966 gg., s. 159-206.
  Google Scholar

Gajda St., 1986, Problemy žanra. - Funkcionalʹnaâ stilistika: teoriâ stilej i ih âzykovaâ organizaciâ, Permʹ: PGU, s. 22-28.
  Google Scholar

Gajda St., 1999, Žanry razgovornyh vyskazyvanij, «Žanry reči», vyp. 2, Saratov: Kolledž, s. 103-112.
  Google Scholar

Goroško E. I., 2011, «Čirikaûŝij» žanr 2.0 Tvitter ili Čto novogo poâvilosʹ v virtualʹnom žanrovedenii, «Vestnik Tverskogo gosudarstven¬nogouniversiteta», № 3, s. 11—21.
  Google Scholar

Dementʹev V. V., 1999, Vtoričnye rečevye žanry: ontologiâ neprâmoj kommu¬nikacii, «Žanry reči», vyp. 2, Saratov: Kolledž, s. 31-46.
  Google Scholar

Dementʹev V. V., 2010, Teoriâ rečevyh žanrov, Moskva: Znak, 600 s. (Kommunikativnye strategii kulʹtury).
  Google Scholar

Dementʹev V. V., 2013, Kommunikativnye cennosti russkoj kulʹtury: kategoriâ personalʹnosti v leksike i pragmatike, Moskva: Global Kom, 338 s. (Studia philologica).
  Google Scholar

Dementʹev V. V., Sedov K.F., 1999, Teoriâ rečevyh žanrov: sociopragmatičeskij aspekt, „Stylistykа", VIII, Оро1е, 8. 53-87.
  Google Scholar

Dolinin K. A., 1999, Rečevye žanry kak sredstvo organizacii socialʹnogo vzaimodejstviâ, «Žanry reči», vyp. 2, Saratov: Kolledž.
  Google Scholar

Zaliznâk A., 2010, Iz zametok o lûbitelʹskoj lingvistike, Moskva, 240 s.
  Google Scholar

Krongauz M., 2009, Publičnaâ intimnostʹ, «Znamâ», № 12, s. 162-167.
  Google Scholar

Orlova N. V., 1997, Žanry razgovornoj reči i ih «stilističeskaâ obrabotka». K voprosu o sootnošenii stilâ i žanra, «Žanry reči», vyp. 1, Saratov: Kolledž, s. 51-56.
  Google Scholar

Rogačeva N. B., 2011, Struktura i funkcionirovanie vtoričnyh rečevyh žanrov internet-kommunikacii (na materiale russkogo i anglijskogo âzykov), Dis. ... kand. filol. nauk, Saratov, 257 s.
  Google Scholar

Sedov K. F., 2007, Čelovek v žanrovom prostranstve sovremennoj kommunikacii. - Antologiâ rečevyh žanrov: povsednevnaâ kommunikaciâ, Moskva: Labirint, s. 7-38.
  Google Scholar

Fedosûk M. Û., 1997, Nerešennye voprosy teoriirečevyh žanrov, «Voprosy âzykoznaniâ», № 5, s. 102-120.
  Google Scholar

Ŝipicina L. Û., 201 1, Kompleksnaâ lingvističeskaâ harakteristika kompʹûterno-oposredovannoj kommunikacii (na materiale nemeckogo âzyka), Avtoref. dis. ... dokt. filol. nauk, Voronež,
  Google Scholar

Ŝurina Û. V., 2012, Vtoričnye komičeskie rečevye žanry internet-kommunikacii. — Kommunikaciâ. Myšlenie. Ličnostʹ. Mater, meždunar. nauč. konferencii, posvâŝennoj pamâti professorov I. N. Gorelova i K. F. Sedova, Saratov: IC Nauka, s. 464-474
  Google Scholar

Dobrzyńska T., 1992, Gatunki pierwotne i wtórne (Czytając Bachtina). - Typy tekstów. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa, s. 75-80.
  Google Scholar

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław, 188 s.
  Google Scholar

Gajda S., 1991, Gatunki wypowiedzi potocznych. - Język potoczny jako przedmiot badań językoznawczych. Materiały konferencji z 18-20 X 1990 r. w Opolu, red. S. Gajda, Z. Adamiszyn, Opole, s. 67-74.
  Google Scholar

Gajda S., 1995, Styl i stylistyka. Zagadnienia ogólne. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole.
  Google Scholar

Gajda S., 2012, Styl narodowy jako kategoria stylistyczna, „Stylistyka", XXI, Opole, s. 7-18.
  Google Scholar

Herring S.C., 2007, A Faceted Classification Schemefor Computer-Mediated Discourse, „Language@Internet", No 4, Article l, Retrieved April 26, 2009, from http://www.languageatinternet.de/articles/2007/761.
  Google Scholar

Kitzmann A., 2006, Hypertext handbook: the straight story, N.Y.: Peter Lang, 121 p.
  Google Scholar


Publiée
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Dementev, V. V. (2020). Профессор Станислав Гайда и жанры речи. Stylistyka, 25, 79–90. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.25.2016.4

Authors

Vadim V. Dementev 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.