The Idea of Poetic Language: Wordsworth, Coleridge, Frege
Lubomír Doležel
Résumé
Autor podrobnö analyzuje historicky vyvoj näzoru na bäsnicky jazyk a specifiku umdleckeho stylu. Jako nejstaräi uvädi koncepci retorickou. Ta byla prekonäna az v romantismu, kdy vznikly zärodky modemi teorie bäsnickeho jazyka; koncepci estetickou (resp. jeji funkdnC-strukturni verzi) vytvofili predevSim W. Wordsworth a S. T. Coleridge. Coleridge prichäzi i s pfedstavou ruznych bäsnickych stylü, ktere maji ruzny vztah k “nebäsnickym” jazykovym varietäm. Pfedstavitelem semanticke koncepce basnickeho jazyka je pro autora hlavnd G. Frege (opozice jazyka referendniho a jazyka bäsnickeho, kde se neklade otäzka pravdivostnich hodnot). S teorii Fregeho se pak dostäväme do blizkosti teorie fecovych aktu a pragmaticke koncepce basnickeho jazyka (poezie jako hra). V zävCru autor doporuöuje nezüstävat na extrdmnfch pozicich (perspektiva formalistickä, Cistd struktumi na jedne strand a pragmatickä na strand druhe) a smdfovat spiäe k integraci koncepce esteticke a semanticke.
Authors
Lubomír DoleželStatistics
Téléchargements
Licence
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.