Co wyraża twarz Grety Thunberg? Emocje w skali piko w nowych mediach (z zastosowaniem hipotezy ekologii rozszerzonej)

Résumé

The ecological crisis deepening in the 21st century and the growing awareness of the inextricable links between the survival of homo sapiens as a species and the condition of the planet Earth are associated with significant shifts in the ecological discourse. Apart from the global dimension, its generational character is currently taking the foreground. Greta Thunberg, a teenage Swedish activist, has become the face of the environmental movement, where the global “we” collapses into generations blamed for the environmental catastrophe and “future generations” who will suffer from its consequences. The aim of the article is to trace the emotions expressed on the activist’s face. The research is undertaken on three levels: from the smallest pico scale, i.e. an attempt to trace Thunberg’s microexpression as shown in a series of photos, through a micro scale, i.e. messages of memes in which a pixelated image is saturated with social meanings, to a macro scale, i.e. a distilled symbolic image with the status of an icon of cyberculture. The analysis of emotions will be linked to the techniques of their spread in the new media, ranging from memes through GIFs into an icon.

Mots-clés :

ecological discourse, Greta Thunberg, emotions, microexpression, meme analysis


Publiée
2021-12-26

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Steciąg, M. (2021). Co wyraża twarz Grety Thunberg? Emocje w skali piko w nowych mediach (z zastosowaniem hipotezy ekologii rozszerzonej). Stylistyka, 30, 133–148. https://doi.org/10.25167/Stylistyka30.2021.7

Authors

Magdalena Steciąg 
https://orcid.org/0000-0002-6360-2987

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.