Prawda i fałsz w humorystycznych opowiadaniach chińskich
Dorota Brzozowska
Sažetak
The aim of the paper is to explain the differences between the concepts of truth and lie in European and Chinese cultures and to verify if the differences are visible in particular humorous stories. Another objective is to see what the consequences of lying in those stories are, and what they say about the pictured value systems. Pursuing dao was the main task in the scholarship of most of the ancient Chinese philosophers, while the Ancient Greek philosophers considered pursuing truth as their ultimate goal. Dao is a polysemous word in the ancient Chinese language, with multiple meanings of ‘way’, ‘road’, ‘walk’ and ‘speak,’ etc.
To check the humorous potential of the Chinese stories, one hundred texts coming from different sources and various time spans have been taken into consideration. Some of them were old and traditional; others came from the pages of the texts for learners of Chinese as a foreign language, and still some other stories were taken from a contemporary anthology. Only five per cent of the stories deal with the subject of truth and lie, and the distribution was not equal in various sources.
Ključne riječi:
Chinese, culture, humour, stories, truth, dao##submission.citations##
Baccini G., 2010, The Forest of Laughs (Xiaolin): Mapping the offspring of self-aware literature in ancient China, Venezia – http://dspace.unive.it/bitstream/handle/ 10579/1064/Giulia_Baccini_955493.pdf?sequence=2 [dostęp: 1.07.2014].
Google Scholar
Chinese Learning, http://resources.echineselearning.com/kids/kids-chinese-712.html [dostęp: 1.07.2014].
Google Scholar
Królicki Z., 2007, Bajki chińskie dla dorosłych czyli 108 opowieści dziwnej treści, Łódź.
Google Scholar
Stories from Chinese Classical Literature, http://www.chinapage.com/main2.html [dostęp: 1.07.2014].
Google Scholar
Sun Tzu, The Art of War – http://en.wikiquote.org/wiki/Sun_Tzu [dostęp: 1.07.2014].
Google Scholar
##libcom.authors##
Dorota Brzozowska##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- Dorota Brzozowska, Dowcipy a media. Pierwsza polska seria niesmacznych dowcipów katastroficznych , Stylistyka: Svezak 19 (2010): Style a media
- Dorota Brzozowska, Styl osobniczy uczonego a uniwersalność kategorii stylu , Stylistyka: Svezak 25 (2016): Gajda i stylistyka
- Dorota Brzozowska, Małgorzata Karwatowska, Jolanta Szpyra-Kozłowska, Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2005, 219 S. , Stylistyka: Svezak 15 (2006): Styl i kultura
- Dorota Brzozowska, Poznajmy się w Poznaniu! Minikurs języka polskiego dla cudzoziemców, red. I. Wieczorek, Poznań: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014, e-book, 51 s. , Stylistyka: Svezak 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Dorota Brzozowska, Sick Disaster Jokes as a Cultural Phenomenon , Stylistyka: Svezak 11 (2002): Stylistyka a poetyka
- Dorota Brzozowska, Funny or aggressive? Pragmatic analysis of national stereotypes in an advertisement - a case study , Stylistyka: Svezak 15 (2006): Styl i kultura
- Dorota Brzozowska, Czas a tożsamość w perspektywie kulturowej — na przykładzie powieści Lisy See „ Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz ” , Stylistyka: Svezak 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Dorota Brzozowska, Kulturowe uwarunkowania tekstów humorystycznych , Stylistyka: Svezak 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Dorota Brzozowska, Elżbieta Chrzanowska-Kluczewska, Language-games: pro and against, Kraków 2004, 219 ss. , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć
- Dorota Brzozowska, Creating Gender in Texts. A Study in Two Testimonies , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć