O nekotoryh osobennostâh internet-pozdravlenij v različnyh kulʹturah
Èleonora Lassan
Sažetak
Online greetings in Russian, Polish and German are analyzed in this article. The author treats greetings as a speech act that helps the addresser remind the addressee about his warm feelings towards him/her on the basis of a particular occasion - for instance, the birthday of the addressee. The author analyzes this speech act in relation to peculiarities of communicative and mental scenarios of the culture to which the speaker belongs. The entirety o f standard speech acts and the combination o f intentions of the speakers form a genre. The genre o f modem online greetings seems contiguous to folklore genres because most of the texts do not have authors. Moreover, these texts move from one Internet site to another. Therefore, there is a wide circle of ‘implementers’ - users. The author distinguishes some typical characteristics of online greetings in three cultures. The emphasis on the figurę o f the speaker and incantation character are typical to Russian greeting texts. Happmess, health and etemal youth are the key objects o f Russian greetin g texts Russian nreet gs are related to the futurę. German greetings are mainly related to the birthday celebration itself. Greetings are often related to the review of a life: it is wished that this day the addressee has madę surę that he/she has lived this year in the right way. Word courage (Mut) is constantly repeated in German greetings while this word is absent in Russian greetings. The figurę of the speaker is marginally expressed in Polish greetings. The sweetness of life is present in Polish greetings, whereas it is not observed in German and Russian texts. May all your dreams come true is a cliche element o f Polish greeting texts.
The author relates detected specific features of online greetings with the ideas ot philosophers and historians on the peculiarities o f the expression of national character.
Ključne riječi:
online greetings, folklore, genre, composition, cultural scenarios, key conceptions##libcom.authors##
Èleonora Lassan##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.