Štýl neumeleckých textov z každodenného života s dôrazom na lexiku

Oľga Orgoňová

Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie

Alena Bohunická

Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.25167/Stylistyka26.2017.9

Sažetak

Our paper examines the issue of conversational style in informal dialogical communication (between friends). We chose this subject as a relatively new focus of
stylistic research in opposition to traditional stylistics, focused more on monologue and literary language. Using the methods of ethnomethodology and discourse analysis we aim to clarify the problematics of principles of conversational style.

Ključne riječi:

dialogue, conversational style, informal communication, ethnomethodology

Bachtin M. M., Vološinov V. N., 1986, Marxizmus, freudizmus, filozofia jazyka. Bratislava: Pravda.
  Google Scholar

Bohunická A., 2013, S Eugenom Paulinym k štylizácii v súkromí a na verejnosti. Philologica LXXII: Slovo a tvar v štruktúre a komunikácii. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 301–306.
  Google Scholar

Bonková J., 2004, Etnometodologický prístup a príklad degradačných postupov. Sociológia, 26, č. 4., s. 361–376.
  Google Scholar

Bourdieu P., 2014, Co se chce říct mluvením. Ekonomie jazykové směny. Praha: Karolinum.
  Google Scholar

Brown P., Levinson, S. C., 1987, Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Coulter, J., 1991, Logic: ethnomethodology and the logic of language. Ethnomethodology and the human sciences. – G. Button, ed. Cambridge: Cambridge University Press, s. 20–49.
  Google Scholar

Čmejrková S., 2003, Jazyk a styl elekronické komunikace: čeština a počítačtina. Sborník prací Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. – M. Tuchý, ed. Opava: Slezská univerzita v Opavě, s. 48–56.
  Google Scholar

Dolník J., Bajzíková E., 1998, Textová lingvistika. Bratislava: Stimul.
  Google Scholar

Findra J., 2014, Štylistika slovenčiny. Martin: Osveta.
  Google Scholar

Grice H. P., 1975, Logic and Conversation. Syntax and Semantics, vol. 3. – P. Cole , J. Morgan, eds. New York: Academic Press, s. 22–40.
  Google Scholar

Hoffmannová J. a kol., 2016, Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  Google Scholar

Larthomas P., 1998, Notions de stylistique générale. Paris: PUF.
  Google Scholar

Leech G., 2005, Politeness: Is there an East-West Divide? Journal of Foreing Languages. No. 160, s. 1–30.
  Google Scholar

Mareš P., 2013, Teoretické koncepce stylu a výrazová soustava Františka Mika. Studie k moderní mluvnici češtiny 2. Komunikační situace a styl. Olomouc, s. 168–183.
  Google Scholar

Müllerová O., Hoffmannová J., 1994, Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia.
  Google Scholar

Miko F., 1970, Text a štýl. K problematike literárnej komunikácie. Bratislava: Smena.
  Google Scholar

Mistrík J., 1985, Štylistika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  Google Scholar

Ondrejkovič P., Majerčíková J., 2012, Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: Veda.
  Google Scholar

Patráš V., 2009, Sociolingvistické aspekty elektronicky podmienenej komunikácie. Karviná: Slezská univerzita v Opavě.
  Google Scholar

Pauliny E., Ružička J., Štolc J., 1967, Slovenská gramatika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  Google Scholar

Tannen D., 1987, Conversational style. Psycholinguistic Models of Production. – H. W. Dechert, M. Raupach, eds. Norwood: Ablex, s. 251–267.
  Google Scholar

Tannen D., 1992, That´s not what I meant. How conversational style makes or breaks your relations with others. London: Virago Press.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2018-10-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Oľga Orgoňová 

##libcom.authors##

Alena Bohunická 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.