Juraj Dolník a slovenská lingvistika 20. – 21. storočia

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.25167/Stylistyka32.2023.3

Sažetak

Juraj Dolník (born on 20 August 1942) ranks in the number of top Slovak linguists. He is a scholar in general linguistics, Slovak studies, and German studies. Within synchronic Slovak studies, he has devoted special attention to lexicology and to the
aspects of cultural stylistics, social linguistics, and linguistic pragmatics. His ideas about language culture have become significant stimuli for the Slovak linguo-cultural theory and language-advisory use. He laid the foundations of linguistic otherness
studies in the Slovak linguistic environment. The introduction presents Dolnik‘s basic biographical data, professional and
professional development, characterises the main areas of his scholarly, broadly interdisciplinary work, and highlights his focus on the practice of language use. The second part characterises Dolnik‘s interdisciplinarity and deep orientation in philosophy, psychology and sociology in relation to the linguist‘s knowledge of language and its functioning in contemporary communication.

Ključne riječi:

Juraj Dolník, language use, pragmatised linguistics, cultural linguistics, xenolinguistics, social linguistics

Dolník J., 2003, Lexikológia. Bratislava: Univerzita Komenského.
  Google Scholar

Dolník J., 2010a, Jazyk – človek – kultúra. Bratislava: Kalligram.
  Google Scholar

Dolník J., 2010b, Teória spisovného jazyka so zreteľom na spisovnú slovenčinu. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.
  Google Scholar

Dolník J., 2012, Sila jazyka. Bratislava: Kalligram.
  Google Scholar

Dolník J., 2017, Jazyk v sociálnej kultúre. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.
  Google Scholar

Dolník J., 2019, Jazyk v pragmatike. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.
  Google Scholar

Dolník J., 2021, Jazyk v sociálnej praxi. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.
  Google Scholar

Dolník J. a kol., 2015, Cudzosť – jazyk – spoločnosť. Bratislava: Iris.
  Google Scholar

Faragulová A., 2013, Xenologický pohľad na vnímanie cudzosti v rámci firemných kultúr zahraničných korporácií na Slovensku. „Slovenská reč“, 78, č. 5, s. 259–273, https://www.juls.savba.sk/ediela/sr/2013/5/SR2013-5.pdf
  Google Scholar

Orgoňová O., Dolník J., 2010, Používanie jazyka. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
  Google Scholar

Orgoňová O., 2022, Občianska veda v službách lingvistiky na ceste k sociálnej inklúzii s podporou jazyka. – Aspekty literárnovedné a jazykovedné 5. Ed. V. Kováčová, Ružomberok, s. 180–195.
  Google Scholar

Muziková K., 2017, Budeme sa sústrediť v gramatických, postojových a komuni kačných súvislostiach. – Jazyk a jazykoveda v súvislostiach. Eds. O. Orgoňová, A. Bohunická, G. Múcsková, K. Muziková, Z. Popovičová Sedláčková, Bratislava, s. 541–550, https://fphil.uniba.sk/fileadmin/fif/katedry_pracoviska/ksj/publikacie/JaJvS_KOMPLET_web.pdf
  Google Scholar

Nové slová, 1932/1933, „Slovenská reč“, 1, č. 9, s. 215.
  Google Scholar

Plašienková Z. a kol., 2015, Bioetické výzvy a súčasnosť. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
  Google Scholar

Saicová Římalová, L., 2020, Laická jazykověda, „Časopis pro moderní filologii“, 102, č.1, s. 24–35.
DOI: https://doi.org/10.14712/23366591.2020.1.2   Google Scholar

Schulz von Thun F., 2005, Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při do rozumívání. Praha: Grada.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2024-03-06

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

OĽGA ORGOŇOVÁ 
https://orcid.org/0000-0003-0159-7198

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.