Semantička funkcija rime u poetskim strukturama
Milisav Ž. Čarkić
Апстракт
If viewed from a purely linguistic standpoint, rhyme belongs to the phoneticphonological and lexical levels of natural language. It draws on two basic linguistic planes: the plane of expression and the plane of content, which are inextricably linked and closely interwoven. The ways of formal linking of rhyming units result in the creation of different forms of rhyme, where the formal properties of rhyming range from complete to partial correspondence of the rhyming phonological material. This results in the creation of various forms of rhyme, such as the following: tautological (lexical) rhyme, homonymic (homographic) rhyme, echo-rhyme, prefixal rhyme and suffixal rhyme. Each of these kinds of rhyme, except the suffixal, expresses one semantic category, while the suffixal rhyme potentially includes five semantic categories: (1) lexical synonymy; (2) contextual synonymy; (3) lexical antonymy; (4) contextual antonymy and (5) multifarious meanings. The analysis of these semantic categories (all the nine of them) is limited by the scope of this paper, and includes one example from Serbian poetry for each of the identified semantic categories respectively. Our analysis has demonstrated that the semantic function of rhyme depends directly on the type of form (the kind of rhyme), i.e., on the way of structuring the phonological (sound) material in the rhyming of lexical units.
Клучни зборови:
rhyme, semantics, synonymy, antonymy, Serbian poetry##libcom.authors##
Milisav Ž. Čarkić##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Дозвола
Авторско право(c) 2013 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.