Русский тоталитарный язык в воспроизведении Андрея Платонова (повесть "Котлован")
НАТАЛИЯ А. КУПИНА
Апстракт
The author shows meaniigful specific character of the tota1itarian linguistic image in the antiutopian story Foundation area (Kotlovan). Оп the background of ideological dominating idea of the text the system of speech gеше reproduced bу the writer is described. Besides the preva1ing type of speech behaviour becomes evident. Peculiarities of ideo1ogica1 concepts of action, aim, destination are a1so characterized there.
Референци
Аннинский Л., 1989, Отк:ровение и сок:ровение. - Литературное обозрение, N 9.
Гуревич А., 1989, Ментальность. - Опыт словаря нового мышления, Москва.
Лотман Ю.М., 1994, Лек:ции по струк:турной поэтике. -Ю.М.Лотман и тартуск:о-моск:овск:ая семиотическ:ая шк:ола, Москва.
Кожевникова Н.А., 1990, Слово в прозе А.Платонова. - Язык:: Система и подсистемы. К 70-летию М.В.Панова, Москва.
Колесов В.В., 1995, Ментальные харак:теристик:и русск:ого слова. - Язык иэтническ:ий менталитет, Петрозаводск.
Крейдлин Г.Е., 1992, К проблеме язык:ового анализа к:онцептов "Цель" VS.
"Предназначение". - Логическ:ий анализ язык:а, Москва.
Купина Н.А., 1995, Тоталитарный язык: Словарь и речевые реакции, Екатеринбург-Пермь.
Сейфрид Т., 1994, Платонов к:ак: прото-соцреалист. - "Страна философов"Андрея Платонова: проблемы творчества. По материалам первой Международной научной к:онференции, посвященной 90-летию со дня рождения А.ЛПлат01щва, Москва.
Селищев А., 1928, Язык: революционной эпохи. Из наблюдений над русским язык:ом последних лет, Москва.
Толк:овый словарь русск:ого язык:а, 1988, под ред. проф. Д.Н.Ушакова, в 4 т., Москва.
##libcom.authors##
НАТАЛИЯ А. КУПИНА##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Дозвола
Авторско право(c) 2023 Stylistyka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.