Wskaźnik nominalności jako element stylistycznej charakterystyki tekstu

Marek Ruszkowski




Abstrakt

The most characteristic part of every text as regards the occurrence frequency of speech parts is the number of nouns and verbs, respectively. Quantity relationship between the two word classes detem1ines the degree of nominality which can be calculated with the application of the so called nominality ratio. lts value is the quotient of the total number of nouns used in a text by the to tal number of used verbs. The numeric value of the parameter under analysis is of importance for the purpose of detem1ining stylistic nature of a text. The value may characterise both the style of a particular text, author, types and genres ofliterature as well as functional styles and specify the extent ofnominality in national languages. Analysis o f27 types oftexts - both spoken and written ones -demonstrates that some of them represent nominal styles (as it seems, the noun-to-verb ratio exceeds 3.0), others - verba! styles (the noun-to-verb ratio is !ower than 1 .5). However, most texts should be numbered among intermediate styles (the noun-to-verb ratio ranging from 1.6 to 3.0) that span between liveliness, dynamics and intellectual colouring which manifests itself by nomina lity. Significant deviations from the average value of that parameter whose value for the Polish language is 2.3 are always stylistically meaningful. 


Pobierz


Opublikowane
2004-12-30

Cited By / Share

Ruszkowski, M. (2004). Wskaźnik nominalności jako element stylistycznej charakterystyki tekstu. Stylistyka, 13, 341–348. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3861

Autorzy

Marek Ruszkowski 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.