"Stil" v rečevom soznanii russkih školʹnikov
Valentin E. Gol’din
Аннотация
The article explains the scope of the term stil ' (style) in the Russian explanatory dictionaries as compared to the corresponding article in the schoolchildren association dictionary. The latter is organized as a frame suggesting the associative fields of the word. The author claims that the core meaning of the word stil' in the language consciousness of modem Russian schoolchildren mainly relates to the domain of fashion, and not to the communicative field of art, as it appears from the explanatory dictionaries. The stated distinction may be explained by severa! reasons: the explanatory dictionaries summarize the examples from written texts, whereas the schoolchildren association dictionary is more closely
connected to the orał speech; the explanatory and the association dictionaries define the limits of modern Russian speech in different ways, reflecting the ideas and concepts of different socio-cultural and age groups of people.
The article deals with the issue of correlation between generic and specific categories in the language consciousness of people. From the logical point of view the generic categories appear as categories ofhigher level as compared to the specific ones. However, in the structure of ordinary (not scientific) language consciousness they do not necessarily occupy the same place. The totality of concepts about the style that modem Russian people possess is based on the concrete, specific phenomenon, which is the starting point of moving to the more abstract generic notion. In accordance to this idea the author i.nterprets the meaning of the word stil·.
Ключевые слова:
thesaurus, associative, the Russian language, speech, lexicography categoriesБиблиографические ссылки
Гаспаров М.Л., 2004, Записки и выписки, Москва.
Гольдин B.E., 2001, Ассоциативный эксперимент как речевая игра. - Жизнь языка. С6. статей к 80-летшо Михаила Викторовича Аанова, Москва. Гольдин B.E., 2003, Речевое повебение млабших школьников: ассоциативные тактики и стратегии реагирования. - Мобернизация начального образования, Саратов.
Караулов Ю.Н., 1999, Активнм грамматика и ассоциативно-вербшьная сеть, Москва.
Кожина М.Н., 1968, .К основаниям функциональной стилистики, Пермь. Кожина М.Н., 1998, Речевебческий аспект теории языка, “Stylistyka”VII. Красных B.B., 1998, Виртуальная реаіьность ши реальная виртуальность?, Москва.
МАС 1984 - Словарь русского языка, T.4, Москва.
Ожегов С.И., ІПведова H.10., 2003, Толковый словарь русского языка. Москва. PAC 1996 - Караулов Ю.Н., Сорокин Ю.А., Тарасов Е.Ф., УфимцеваН.В., Черкасова Г.А. Русскш ассоциативный словарь, кн. 3, Москва.
Authors
Valentin E. Gol’dinStatistics
Скачивания
Лицензия
Copyright (c) 2005 Stylistyka
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.