Dva géniové českého literárního humoru 20. století: Josef Švejk a Jára da Cimrman
Bohuslav Hoffmann
Аннотация
Following up some earlier and contemporary interpretative approaches, the study tries to see the novel of J. Hasek Good soldier Svejk as a literary work that anticipates many principles of the post-modern poetics. At the same time, it demonstrates how the literary mystification - moving between the amplitudes of ingenuity and stupidity, nobility and banality - is a source of a special type of humour that is characteristic of Czech culture in the 20th century. The representatives of this type of humour and mystification are Hasek's Josef Svejk and a fictitious Czech artist and inventor Jara da Cimrman who is the central character by many plays in Z. Sverak and L. Smoljak - the playwrights of the Theatre of Jara (da) Cimrman in Prague.
Библиографические ссылки
Bëlohradskÿ V., 1989, Pfichad doby cikánské aneb Jen tak se toulat Evropou, “Svédectví“ 22, c. 88, s. 847-855.
Brikcius E., 1997, Pfedmluva, in Hasek J., Jen pro dospele muze!, Praha, Hynek.
Danes F., 1954, Pfispevek k poznani jazyka a slohu Haskovych “Osudii dobreho vojaka Svejka“, “Nase rec“ 37, s. 124-139.
Fiedler L. A., 1969, Doha nove literatury, “Orientace“ 4, c. 3, s. 69-74.
Frynta E., 1966, Nacrt zakladu Hrabalovyprozy, in Hrabal B., Automat Svet, Praha: Mlada fronta et al.
Hasek J., 1975, Osudy dobreho vojaka Svejka za svetove vdlky, Praha, Ceskoslovensky spi- sovatel. Chalupecky J., 1992, Expresioniste, Praha, Torst.
Jankovic M., 1991, Nesamozrejmost smyslu, Praha, Ceskoslovensky spisovatel.
Kant I., 1975, Kritika soudnosti, Praha, Odeon.
Kosik K., 1993, Stoleti Markety Samsove, Praha, Cesky spisovatel.
Kratochvil J., 2000, Vyznanipribehovosti, Brno, Petrov.
Kundera M., 1999, Slova, “Host“ 15, 6. 8, s. 17-20.
Olbracht I., 1958, O umeni a spolecnosti, Praha.
Pytlik R., 1983, Svejk dobyva svet, Hradec Kralove, Kruh.
Sverak Z. - Sebanek J., 1998, Vinarna U pavouka, Praha, Radioservis ve spolupraci s Ceskym rozhlasem.
Authors
Bohuslav HoffmannStatistics
Скачивания
Лицензия
Copyright (c) 2001 Stylistyka
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)
- Bohuslav Hoffmann, Novinové sloupky Jiřího Hanáka v ćase elektronicke komunikace , Stylistyka: Том 19 (2010): Style a media
- Bohuslav Hoffmann, Čas v modení a postmodení literatuře, zejména dramatické , Stylistyka: Том 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Bohuslav Hoffmann, Post-strukturdlni myśleni a poetika ćeske postmoderni literatury (Ke stylu próz V. Macury, M. Viewegha a divadelnich inscenaci P. Lebla) , Stylistyka: Том 9 (2000): Stylistyka czeska
- BOHUSLAV HOFFMANN, Text jako sít- styl jako hra , Stylistyka: Том 4 (1995): Tekst i styl - Text and style - Текст и стиль