Rešenie problemy religioznogo âzyka i stilâ v slavânskoj teolingvistike
Aleksander Gadomski
Abstrakt
This paper analyses the notions of "religious language" and "religious style" and attempts to designate their interaction in Slavic teolinguistics. The criteria of description for the religious language and religious style are proposed. The work contains three main parts. In the first part, entitled "Religious style," the author, based on papers published since the 1990s, analyses the reasoning of Polish, Russian and Ukrainian linguists concerning religious style. In the process of analyzing similarities and differences in approaches, the aforementioned phenomena are compared. The author holds the opinion that religious style is a more functional style of the national language, the emergence of which is related to translations of liturgical texts into national languages. In the second part, entitled "Religious language," the problems relating to the study of religious language are analyzed. Attention is drawn to the fact that religious language is communicative means between the man and the God, and among believers, in which their own world-image is reflected. The author emphasises that religious language is a universal phenomenon concerning more than one language and more than one religion. This part raises issues of variability, stylistic, and genre differentiation of religious language. In the third part, entitled "Differentiation of the religious language: the correlation between 'religious language' and 'religious style,'" conclusions are drawn stating that the notions "religious language" and "religious style" are not synonymous and are connected to each other as the general and the particular. Religious language, as well as secular language, is unhomogeneous, and reveals the availability of variations and stylistic and genre differentiation. The styles and genres of religious language have a lot in common with the styles and genres of secular language, but at the same time they have their own specific features. In the conclusion, the author presents his own vision of the described problem and proposes the criteria of the integrated description of religious language.
##semicolon##
teolinguistics##common.commaListSeparator## religious language##common.commaListSeparator## religious style##common.commaListSeparator## interaction of the religious language and religious style##libcom.authors##
Aleksander Gadomski##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.