Tvorac i delo

Miroslav Ž. Čakić




Abstrakt

WorkIn this paper we have posited the basie thesis that a created work of art depends exclusive- ly on its creator, namely on his worldview, his experience of the world. Two authors are discussed here, the poets V. Petković Dis and A. Śantić, who belonged to the same literary movement, the same literary school, and should therefore have used similar, if not the same forms of expression. Moreover, the two poets wrote on the same topie, the topie of autumn, had the same audience - and should have treated the identical topie in a similar way according to the same poetics. However, notwithstanding the same elements: the same poetical movement (modemism), the same topie (autumn), the same audience (the beginning of the 2Oth century), the two poets created two works of art (two poems) com- pletely different in form, and in content too. This has confirmed that within the well-known triad: who —> for whom —> what, the who element plays the dominant part, as the naturę of what depends on it, even though the for whom element is identical in different cases. This is a proof of Buffon’s well-known statement - the style is the man, namely that the form and content of a created work of art solely depends on the creator, writer.

##semicolon##

creator##common.commaListSeparator## creation##common.commaListSeparator## creativity##common.commaListSeparator## worldview##common.commaListSeparator## form##common.commaListSeparator## contents##common.commaListSeparator## theme##common.commaListSeparator## poetic##common.commaListSeparator## poet##common.commaListSeparator## topic##common.commaListSeparator## art##common.commaListSeparator## style

Извори

Владисав Петковий 018, Песме, Нови Сад - Београд: Матица српска - Српска кшижевна задруга, 1970.

Алекса ШантиЙ, Песме, Нови Сад - Београд: Матица српска - Српска кгьижевна задруга, 1971.

Литература

Запзоп Н.\У., 1994, 1Могуа итеШозИ, Вео^гай.

Лончар М., 1985, Речник ктижевних термина, Београд.

Пеший Р., 1985, Речник ктижевних термина, Београд.

РужиЙ Ж., 1975, Српски/амб и народна метрика, Београд.

РужиЙ Ж., 1985, Речник ктижевник термина, Београд.

ЧаркиЙ М.Ж., 2002а, Увод у стилистику, Београд.

ЧаркиЙ М.Ж., 2002Й, О шуму сшила, „Стил”, бр. 1, с. 67-77.

ЧаркиЙ М. Ж., 2007, Акценат ирима у поезиуи српских модерниста, „Стил”, бр. 7, с. 289-303.
##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2021-02-04

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Miroslav Ž. Čakić 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.