Combinations of Tense Forms in Folk Lyric Poetry
Alma Ćišić
Abstrakt
The main task of this paper has been to investigate the ways of combining tense forms in folk lyric poetry. The concept of folk lyric poetry in this case refers to the oriental-style love-song, the folk love song which was created with the advent of the eastem Islamie culture into the Slavic south, mostly among the part of the population which accepted the Islam. In terms of context, oriental-style love-songs are a shorter kind of songs, of about ten verse lines on average. Even though the texts in ąuestion are fairly short, they include multiple combinations of the tense forms employed. That is primarily due to the way of presenting their verbal content. The author has proved that the present tense form is the most frequent in this poetry. Why that is so and how its main function is realised are the issues treated in this paper. The author proves there is no oriental-style love-song belon- ging to verbless poetry, that all the songs were composed with the use of two, or usually morę tense forms. The most frequent are the combinations of the present and past tenses, the latter most often expressed by the perfect tense and the aorist. Morę rarely the futurę tense form is involved too.
##semicolon##
tense forms##common.commaListSeparator## oriental-style love-song##common.commaListSeparator## the present##common.commaListSeparator## the perfect##common.commaListSeparator## the aorist##common.commaListSeparator## the imperfect##common.commaListSeparator## the future##libcom.authors##
Alma Ćišić##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.