K poetice a stylu barokního kazatelství
Libor Pavera
Abstrakt
Der Autor stellt den Anspruch der historischen Poetik in den Vordergrund. Danach sollte es möglich sein, die barocke Homiletik im Kontext der zeitgenössischen theoreti[1]schen Handbücher (barocke Predigungsregel, Regel der Rhetorik und Poetik u. ä.) zu stu[1]dieren. Es ist unmöglich das Predigen auf Grund der heutigen ästhetischen Normen zu verfolgen, da dies zu unhistorischen Auffassungen der Bereichsentwicklung fuhren müßte. . Besonders macht er auf die bisher wenig benutzten lateinisch geschriebenen Schriften von B. Balbín aufmerksam, dem jesuitischen Historiker und Dichter, der sich fachmännisch mit Literaturgeschichte- und -theorie befaßte. Ein anderes Werk, das eine Analyse verdient, findet sich den Autor zufolge in der Predigerregeln von G. Scherer, dem Wiener Prediger und Theoretiker, welche ebenfalls in den böhmischen Ländern be[1]kannt waren. Die Aufgabe der Literaturhistoriker ist es, die zeitgenössische Theorie zu beschreiben und erst auf Grund einer genauen Beschreibung verantwortungsbewußt zur Bewertung der barocken Predigen schreiten. Eine große Rolle mißt er auch der genauen semantischen und morphologischen Definition der Termini bei (Homilie, Predigt, Kon[1]zept)
##libcom.authors##
Libor Pavera##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.