Stereotipy neobuctroennosti i necivilizovannosti Poccii v tekstah CMI

Lûdmila M. Majdanova




Abstrakt

This article considers two Russian social consciousness stereotypes interpreted in the press of 199 1 -2004 applying the ideas of men tal linguistics. These are the stereotypes of inconvenienced and non-civilized Russia. During the initial period of Russian new press
development the stereotypes are functioning within the contexts attributing them now to the USSR now to Russia. The time and modality of the statements are not fixed. What they imply may be generally stated as follows: "the inconvenienced and non-civilized
USSR should be replaced by well-balanced and civilized Russia". However, these stereotypes do not disappear with the development of the press. By contrast, they tum into the transparent motives of the discourse which has something in common with the evaluation
ofRussia in XVII-XIX centuries. The stereotype ofbeing inconvenienced always appears in the texts as a crash or crisis of different social spheres. The meaning of it is expressed in a number of words used both in the terminological and non-terminological way, in the literał
sense of a w ord and metaphorically. The meaning of the w ord "crash" is realized in severa! standard contexts. The context of "the crash of hopes" represents "crash" as an unexpected consequence of the situation which was to be successful. According to the
materiał this motif is repeatedly addressed to year after year. The context of "those who are to blame for the crash" manifests itself in two ways depending on who is to blame. An inner or outer "enemy" may be named. This context gives mass consciousness the formulations
describing the situation in the country in a precise way: "the bureaucracy against people struggle", "the West is robbing Russia". This characteristic quality of the West influences the evaluation of the "non-civilized" notion. There appear negative evaluations
of the civilized West and positive evaluations of non-civilized Russia. The West in associated with the power of money and the armed thrusting of democratic values. Non-civilized Russia is said to be the keeper of age-o Id national traditions. The revival and constant application of mass consciousness stereotypes of"inconvenienced and non-civilized Russia" contribute to shaping the generał discourse modality of instability which reflects the state of the society solving the problems of its future.

##semicolon##

Russia##common.commaListSeparator## mass media##common.commaListSeparator## stereotypes##common.commaListSeparator## inconvenienced##common.commaListSeparator## non-civilized

Еенвенист Э., 1974, O6u{(lJ{ лингвистика, Москва.

Засурский И.И., 1999, Macc-Медиа второй республики, Mocквa.

Ключевский B.O., 1957, Kypc русской истории. - Сочинения, т.3, Москва. Кустарев A., 2000, Конкуренція u конфликт e журншшстике, “Pro et Contra”, t. 5, № 4.

Майерс Д., Соціальная нсіаологія, Санкт-Петербург.

Постовалова В.И., 1988, Картина Mupa e жизнедеятельности челоеека. - Роль че.поееческого фактора e языке: Язык u картина мира, Москва.

ГІоршнев Е.Ф., 1979, Социшіьнм психологія u история, Москва.

Степанов IO.C., 2001, Константы: Слоеарь русской культуры, Москва. Харрис P., 2002, Психология массовых ко^ушка^ий, Санкт-Петербург. Чаадаев П.Я., 1991, Философические письма. - Росая глазами русского, Санкт-Петербург.
##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2021-05-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

Lûdmila M. Majdanova 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.