О субъективно-модальном значении синтатссичестсих конструкции (на материале предложений, строящихся по схеме N1 - Vf)

ГРИГОРИЙ Я. СОЛГАНИК




Abstrakt

The article deals with subjective-modal meaning of the structural scheme N 1-V f and its realizations. А speaker (а speaking observer) is present or implicated in each utterance. He/she is а source of subjective-model meaning. The subjective-modal meaning has to
Ье included into the semantic parameters of the sentence. The article shows that the subjecttive-modal meaning of real sentences is dependant on how the subject and predicate of the sentence are expressed, on the way the sentence is extended, on the lexical and other factors. The analysis of the material shows that the subjective-modal meaning appears to bе one of the important language categories.


Апресян Ю.Д., 1995, Образ человек:а по данным язык:а: попытк:а системного описания, "Вопросы языкознания", N 1.

Арутюнова Н.Д., 1982, Фуюсции определений в бытийных предложениях. - Руссkий языk. Теkст kak целое и kомпоненты теkста. Виноградовсkие чтения. XI, Москва.

Вольф Е.М., 1978, Граммати,:а и семанти,:а прилагательного. На материале иберо-романстсих языkов, Москва.

Вольф Е.М., 1985, Фунтсциональная семантиkа оценkи, Москва.

Диброва В.И., Касаткин Л.Л., Щеболева Н.Н., 1995, Современный русстсий язытс. Анализ язытсовых единиц, Москва.

Золотова Г.А., 1994, "Коммунитсативная грамматиkа": идеи и результаты, "Русистика сегодня", N 3.

Клобуков В.В., 1980, Семантитса падежных форм в современных руссkом литературном языkе (Введение в методиkу позиционного анализа), Москва.

Матвеева Т.В., 1994, Непринужденный диалог kak: теkст. - Человек:- теkст - kультура, Екатеринбург.

Науменко А.В., 1990, Координаты ло,:ации ("субъеkт ", "пространство", "время") в семантичес,:ой организации газетного те,:ста. Автореферат канд. дис., Харьков.

"Русская грамматика" 1980, Синта,:сис, т. II, Москва.

Солганик Г.Я., 1984, К проблеме модальности теkста. - Русстсий языk. Фун,ционирование грамматичесkих kатегорий. Тетсст и kонтеkст. Виноградовск: ие чтения XII-XIII, Москва.

Хрящева Н.П., 1996, Семанти,:а оценочных ле,:сем при описании действия и ситуации. - Семантика языковых единиц. Доkлады V международной kонференции, Москва.
##plugins.themes.libcom.download##


Publikované
2021-07-14

##plugins.themes.libcom.cytowania##


##libcom.authors##

ГРИГОРИЙ Я. СОЛГАНИК 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.