Mežstilevaâ inteferenciâ kak dominanta stilistiko rečevogo povedeniâ v russkoj slovesnoj kul’ture êpohi Velikoj otvečstnnoj vojny

Ol’ga V.. Protopopova




Abstrakt

The article analyzes the stylistic features of speech during the Great Patriotic War (1941–1945): Reports of the Soviet Information (the SIS), directives governing the country and the army, appeared in the press only in the 1990s. The analysis showed a convergence of seemingly polar genres, stylistically marked in the application of means – the communication was carried out by means of the verbal culture of the day. Signs of between-style interference were found in the texts of administrative genres: at the lexical level – emotive words and expressions, at the level of grammar – structures of expressive syntax. But it is important that all the expressive means do not destroy the
basic quality of business texts – the imperative, but rather strengthen it. All this is due to the need to implement the intentions of the impact on the senses, the morale of the Soviet people, to inspire the struggle and inform about prescribed actions.

Słowa kluczowe:

between-style interference, official business texts, imeparative, expressive language tools


Opublikowane
2019-12-28

Cited By / Share

Protopopova, O. V. (2019). Mežstilevaâ inteferenciâ kak dominanta stilistiko rečevogo povedeniâ v russkoj slovesnoj kul’ture êpohi Velikoj otvečstnnoj vojny. Stylistyka, 22, 425–435. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/1670

Autorzy

Ol’ga V.. Protopopova 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.