Symbole i ich starzenie się w ujęciu Thomasa Carlyle ’a
Anna Małecka
Abstrakt
The paper discusses Thomas Carlyle’s symbolism - „clothes philosophy” - and the problem of ageing of symbols. First, the category of clothes as symbols is analysed, in the view of contemporary semiotics. Next, the spiritual meaning of clothes philosophy is outlined. In the Scottish philosopher’s opinion, clothes-symbols gradually wear out wi- thin the historie process, and can no longer “dress” the spirit. Baudrillard’s concept is quoted in this context. Carlylean inauthentic symbols become hollow shells or simulacra - signs with no reference to any reality which they were designed to point at, and - within certain limits - substitute. The need for new forms and „clothes”, which would appeal to contemporary generation, emerges, and the fundamental role here is to be played by hero- es. The tailor should be re-tailored, as the title of Carlyle’s masterpiece Sartor Resartus suggests.
Słowa kluczowe:
symbolism, symbol, clothes philosophy, ageing of symbols, simulacraBibliografia
Carlyle T., 1892, Bohaterowie. Cześć dla bohaterów i pierwiastek bohaterstwa w historii, Kraków.
Carlyle T., 1888, Sartor Resartus, London.Carlyle T., 1905, Signs of the Times. - Critical and Miscellaneous Essays, tenże, vol. 2, London.
Carlyle T., 1905, State of German Literaturę, Critical and Miscellaneous Essays, tenże, vol. 1, London.
Forstner D., OSB, 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa, s. 443.La Valley A.J., 1968, Carlyle and the Idea of the Modern, New Haven.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, 1982, Warszawa, s. 663.
Stewart H.L., 1917, Carlyle's Conception o f Religion, „American Journal of Theology”, vol. XXI, s. 52.
Swift J., 1889, A Tale of a Tub, London, s. 68.Szahaj A., 2004, Jean Baudrillard - między rozpaczą a ironią . - Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, tenże, Toruń, s. 74-92.
Tennyson G.B., 1965, Sartor Called Resartus, Princeton.Tillich P., 1990, Symbol religijny. — Symbole i symbolika, Głowiński M., (red.), Warszawa, s. 147-173.
Ulrich J., 1995, The re-inscription oflabor in Carlyleś ‘Past andPresent’, „Criticism”, vol. 37, s. 443-468.
Wellek R., 1931, The Romantic Generation and Kant. - Immanuel Kant in England, Princeton, s. 183-202.
Wolicka E., 1972, Implikacje filozoficzne symbolicznej interpretacji zjawisk kulturowych, „Roczniki Filozoficzne”, t. XX, s. 70.
Autorzy
Anna MałeckaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Małecka, Styl i znaczenie w architekturze (Gaudi, Gehry, Libeskind) , Stylistyka: Tom 17 (2008): Znaczenie i styl