Metody pozyskiwania czytelnika w poradnikach intymnych, motywacyjnych i komputerowych
Ewa Ficek
Abstrakt
The basie topie of the considerations shown in the article are strategies subordinated to the impressive function, their essence being stimulating a reader's attention, awakening a reader's interest in the message and achieving the assumed therapeutic and didactic results. The research comprised positions that hit best the readers' needs and are records of a specific type of communication and hence an interesting object oflinguistic observation - handbooks dealing with sexology (intimate handbooks), psychology (motivational handbooks) and computer science (computer handbooks). In the author's opinion, the contents of a handbook can be - as a subjective act- a pretext for a sender to show himself; on the other hand, it is a medium through which an addressee can be subject to various stimuli (persuasive intentions: intra- and extra textual). The presented methods of gaining readers are manifested in distinct (and prevailing in the gathered materiał) tendencies to (I) make the reception of the message easy; (2) improve the communication of the message; and (3) expose the dialogue nature of the text, which is, in fact, a monologue.
Bibliografia
Boniecka B., 1983, Pole gramatyczne Jako czynnik spójności tekstu dialogowego. - Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław, s. 231-245.
Boniecka B., 2000, Struktura i funkcje pytań w języku polskim, Lublin.
Cialdini R. B., 200 I, 1-fywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk.
Danek D., 1972, O tytule utworu literackiego, ,,Pamiętnik Literacki", z. 4.
Data K., 1994, Dialog i monolog w procesie porozumiewania się. - Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole, s. 131-135.
Davis M. H., 1999, Empatia. O umiejętności współodczuwania, przeł. J. Kubiak, Gdańsk.
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław.
Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), ,,Socjolingwistyka", nr 6.
Gajda S., 1988, Dialogowość tekstów naukowych, ,,Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej" Językoznawstwo XI, Opole, s. 181-192.
Gajda S., 1999, Język nauk humanistycznych. -Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie Języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 12-32.
Genette G., 1992, Palimpsesty, przeł. A. Milecki,. - Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 4., red. H. Markiewicz, Kraków, s. 316-366.
Głowiński M., 1993, Monolog wypowiedziany. - Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka [i in.], Wrocław - Warszawa - Kraków, s. 669-670.
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Grice H. P., 1980, Logika i konwersacja, przeł. B. Stanosz. - Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa, s. 91-114.
Jastrun T., 1999, ,.Instrukcja obsługi człowieka". Poradniki - papierowa szkoła życia, ,,Polityka", nr 52, s. 64-68.
Karolak S., 1999, Zaimek osobowy. - Encyklopedia Językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław - Warszawa - Kraków, s. 660-662.
Kita M., 1989, Wypowiedzi przerwane we współczesnym polskim języku potocznym, Katowice.
Kita M., 1998, Wywiad prasowy. Język - gatunek - interakcja, Katowice.
Kita M., 1999, ., ... porozmawiajmy o rozmowie". Kryteria typologii rozmowy jako interakcji werbalnej, ,,Stylistyka" VIII , Opole, s. 119-131.
Koj L., 1972, Analiza pytań li. Rozważania nad strukturą pytań, ,,Studia Semiotyczne" III, Wrocław , s. 99-113.
Korolko M., 1990, Sztuka ret01yki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa.
Markowski A., 1992, Typy tekstów współczesnej polszczyzny (propozycja klasyfikacji). - Opisać słowa, red. A. Markowski, Warszawa, s. 77-91.
Miodek J., I 981, Tytuł w tytule jako środek stylistyczny, ,,Rozprawy Komisji Językowej XII", Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.
Mukafovsky J., 1970, Dialog a monolog. - Wśród znaków i struktur: Wybór szkiców, przeł. J. Baluch [i in .], Warszawa.
Nęcki Z., 1992, Komunikowanie interpersonalne, Wrocław.
Nęcki Z., 1996, Komunikacja międzyludzka, Kraków.
Okopień-Sławińska A., 1998, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków.
Pawlik J., 1993, Psychoterapia analityczna, Warszawa.
Piętkowa R., Witosz B., 1994, Relacje nadawczo-odbiorcze w tekście terapeutycznym. - Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda , J. Nocoń, Opole, s. 309- 313.
Piętkowa R., 1996, Wizualizacja semantyki. O niektórych sposobach zapisu we współczesnych tekstach. - Styl a tekst, red. S. Gajda, M. Balowski, Opole, s. 159-168.
Piętkowa R., 2001, Paratekst w tekstach naukowych - informacja i/lub reklama. - Stylistyka a pragmatyka, red. B . Witosz, Katowice, s. 201-211.
Pisarek W., 1966, Tytuł utworu swoistą nazwą własną, ,,Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Katowicach", Prace Językoznawcze, t. 3, Katowice, s. 67-81.
Polat'lski K., 1999, Zasady (reguły, postulaty) konwersacji. - Encyklopedia Językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław - Warszawa - Kraków, s. 669.
Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. K. Rosner, Warszawa.
Starzec A., 1994, Formy pozyskiwania odbiorcy w tekstach popularnonaukowych. Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole, s. 277-282.
Starzec A., 1999, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole.
Starzec A., 200 l , Między intencją nadawcy a sytuacją odbioru, czyli fenomen popularyzatorstwa S. Sękowskiego. - Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice, s.212-223.
Strutyński J., 1997, Gramatyka polska, Kraków.
Wierzbicka A., 1971, Metatekst w tekście. - O spójności tekstu, red. M. R. Mayenowa, Wrocław, s. l 05-121.
Witosz B., 1988, Cechy strukturalno-składniowe monologu wypowiedzianego. (Na przykładzie literatury polskiej), Katowice.
Autorzy
Ewa FicekStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Ficek, Bolesne ślady przeszłości. Pamięć a/i trauma w kontekście wybranych narracji autobiograficznych Grażyny Jagielskiej , Stylistyka: Tom 28 (2019): Styl i pamięć
- Ewa Ficek, Styl(e) poradnika. Wokół stylistycznego komponentu gatunku i tekstu , Stylistyka: Tom 22 (2013): Styl w kulturze
- Ewa Ficek, Stylistyka a pragmatyka, red. Bożena Witosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001, ss 388. , Stylistyka: Tom 12 (2003): Wielojęzyczność a styl - Multilingualism and Style