Andrzejewska D., 2022, Wpływ typu relacyjności na recepcję tekstu. Wnioski z eksperymentu, „Oblicza komunikacji”, 14(1), s. 9–26.
Google Scholar
Bańko M., 2007, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Blankenship K.L., Craig T.Y., 2011, Language Use and Persuasion: Multiple Roles for Linguistic Styles, „Social and Personality Psychology Compass”, 5(4), s. 194–205.
Google Scholar
Cap P., 2013, Proximization: The Pragmatics of Symbolic Distance Crossing, Amsterdam: John Benjamins.
Google Scholar
Chodowiec T., 2008, Perswazyjność jako strategia językowa w skryptach telemarketingowych – kategoria gramatyczna osoby, „Conversatoria Linguistica”, 2, s. 11–26.
Google Scholar
De Cock B., Kluge B., 2016, On the Referential Ambiguity of Personal Pronouns and Its Pragmatic Consequences, „Pragmatics. Quarterly Publication of the International Pragmatics Association (IPrA)”, 26(3), s. 351–360.
Google Scholar
Halliday M.A.K., Matthiessen C., 2004, An Introduction to Functional Grammar, third edition, London: Edward Arnold.
Google Scholar
Hartung F., Burke M., Hagoort P., Willems R.M., 2016, Taking Perspective: Personal Pronouns Affect Experiential Aspects of Literary Reading, „PloS one”, 11(5), e0154732.
Google Scholar
Helmbrecht J., 2004, Personal Pronouns-Form, Function and Grammaticalization. Universidad de Erfurt (manuscrito no publicado).
Google Scholar
Kaszewski K., 2018, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa: Semper.
Google Scholar
Kita M.Z., 1998, Wywiad prasowy: język, gatunek, interakcja, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Kłosińska K., 2004, Retoryka form osobowych w dyskursie politycznym, „Poradnik Językowy”, 1, s. 19–38.
Google Scholar
Kochan M., 2012, Ekspert, rzecznik czy przywódca. Wyrażanie podmiotu w wywiadach prezesów firm. – Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 147–160.
Google Scholar
Kowalski G., 2015, Retoryczne i pragmatyczne funkcje zaimków 1. osoby w polskim i angielskim dyskursie naukowym. – Retoryka w komunikacji specjalistycznej, red. M. Załęska, Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne, s. 127–158.
Google Scholar
Kuo C.H., 1999, The Use of Personal Pronouns: Role Relationships in Scientific Journal Articles, „English for Specific Purposes”, 18(2), s. 121–138.
Google Scholar
Lalewicz J., 1983, Retoryka kategorii osobowych. Zarys problematyki. – Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, E. Janus, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, s. 267–280.
Google Scholar
Łysakowski T., 2005, Wpływowe osoby: gramatyka i perswazja, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Google Scholar
Mamet P., 2005, Język w służbie menedżerów: deklaracja misji przedsiębiorstwa, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Obrębska M., 2013, Style mówienia w schizofrenii, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Okopień-Sławińska A., 2001, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Packard G., Moore S.G., McFerran B., 2018, (I’m) Happy to Help (You): The Impact of Personal Pronoun Use in Customer–Firm Interactions, „Journal of Marketing Research”, 55(4), s. 541–555.
Google Scholar
Pałucka-Czerniak I., 2002, Językowe przejawy obecności nadawcy w przedmowach do książek naukowych i popularnonaukowych. – O trudnym łatwo. Materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 111–127.
Google Scholar
Parhankangas A., Renko M., 2017, Linguistic Style and Crowdfunding Success among Social and Commercial Entrepreneurs, „Journal of Business Venturing”, 32(2), s. 215–236.
Google Scholar
Pastuszko M., 2019, Jakim językiem zapraszać na konsultacje społeczne? „Oblicza Komunikacji”, 11, s. 249–260.
Google Scholar
Pearson H., 2023, Impersonal Pronouns and First-Person Perspective, „Annual Review of Linguistics”, 9(1), s. 293–311.
Google Scholar
Pennebaker J., 2013, The Secret Life of Pronouns: What Our Words Say about Us, New York: Bloomsbury Publishing.
Google Scholar
Piekot T., Zarzeczny G., Moroń E., 2019, Standard plain language w polskiej sferze publicznej. – Lingwistyka kryminalistyczna. Teoria i praktyka, red. M. Zaśko-Zielińska, K. Kredens, Wrocław: Quaestio, s. 197–214.
Google Scholar
Sabater C.P., Turney E., Lopez A.M., Fleta B.M., 2001, Pronouns of Power and Manipulation, „Language for Special Purposes: Perspectives for the New Millennium”, 1, s. 489–497.
Google Scholar
Siewierska A., 2004, Person, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Sitkowska K., 2013, Słowo w komunikacji telewizyjnej. Strategie nadawczo-odbiorcze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wasilewski J., 2006, Retoryka dominacji, Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Google Scholar
Wróż A., 2019, Relacyjność w reklamacjach na Facebooku (na przykładzie ING Banku Śląskiego i mBanku), „Oblicza Komunikacji”, 11, s. 235–247.
Google Scholar
Zaśko-Zielińska M., 2013, Listy pożegnalne: w poszukiwaniu lingwistycznych wyznaczników autentyczności tekstu, Wrocław: Quaestio.
Google Scholar
Zielińska K., 2016, Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki „Fakt” i „BILD-Zeitung” jako przedmiot badań mediolingwistyki porównawczej, Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar