Klûčevye imena vremeni v publicističeskom stile
Liliâ Coneva
Анотація
The paper diccusses key proper names in modem Russian - names of personalities that are at the focus of publikę attention. They, like key words in generał, have theer oron spe- cific features, e. g. high frequency and use in titles of joumalistic discourse. Special attention is paid on the use of key proper names in different language games conditioned by theirlinguistic and extralinguistic associative potential.
Ключові слова:
key names, proper names, paraphrase, occasional words, punПосилання
Валгина Н.С., 2001, Активные процессы в современном русском языке, М., 2001. Горбаневский М.В., 1983, К проблеме семантики имени собственного. — Лингви-стическая семантика и логика, Москва, с. 68-81.
Гридина Т.А., 1996, Имена собственные как база языковой игры (на материале отфамилъных прозвищ в речи школьников), „Русский язык в школе”, №3, с. 51-55.
Земская Е.А., 1996, Активные процессы современного словопроизводства. — „Русский язык конца XX столетия (1985-1995)”, Москва, с. 90-141.
Какорина Е.В., 1996, Новизна и стандарт в языке современной газеты. — Поэтика. Стилистика. Язык и культура, Москва, с. 169-181.
Костомаров В. Г, 1994, Языковой вкус эпохи, Москва, 1994.
Клушина Н. И., 2002, Имя собственное на газетной полосе, “Русская речь” 2002, № 1, с. 53-55.
Крысин Л. П., 1996, Иноязычное слово в контексте современной общественной жизни. - Русский язык конца XX столетия (1985-1995), Москва, с. 142-161.
Ратникова И.Э., 2003, Имя собственное: от культурной семантики к языковой, Минск.
Романов А.А., Романова Е.Г., Воеводкин Н.Ю., 2000, Имя собственное в политике: язык власти и власть языка, Москва.
Саников В.З., 1999, Русский язык в зеркале языковой игры, Москва.
Сметанина С. И., 2002, Медиа-текст в системе культуры, СПб.
Стоянов К., 1999, Обществените промени (1989-1996) и вестникарският език, София.
Тошович Б., 2002, Доминанты русского языка XX столетия. — МАПРЯЛ 2002, Вось-мой международный симпозиум. Доклады и сообщения, Велико Тырново, с. 23-32.
Цонева Л., 2000, 2002, Езиковата игра в съвременната публицистика, Велико Търново.
Цонева Л., 2006, Языковая игра и анекдот. — МАПРЯЛ 2006. Девятый между-народный симпозиум. Доклады и сообщения, Велико-Тырново, с. 392-399.
Шмелева Т.В., 1992, Ключевые слова текущего момента. — Соllegium, Киев, 1992, с. 33-38.
##libcom.authors##
Liliâ Coneva##libcom.statistics##
Завантаження
Ліцензія
Авторське право (c) 2007 Stylistyka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.