Wyznaczniki tabloidyzacji popularnonaukowego dyskursu historycznego w kanale serwisu YouTube „Historia bez Cenzury”
Анотація
Although many studies have been carried out regarding the tabloidisation of opinion forming media, it has not yet been examined whether the tabloidisation process applies to popular scientific discourse on historical topics on YouTube and, if so, which
determinants of this process can be identified. This article pursues this objective by reviewing the content and style of the Historia bez Cenzury [History without Censorship] channel. The main analytical categories used were personalisation and sensationalism.
The analysis of the content made it possible to see to what extent personalisation and sensationalism are present within the subject matter of, Historia bez Cenzury [History without Censorship], while the analysis of the style identified the stylistic determinants of the two identified mechanisms of tabloidisation. The results allow us to conclude that, in terms of the subject matter, the potential for personalisation and sensationalism is exploited equally on the channel. In terms of stylistic solutions, personalisation is achieved by depicting the privacy of historical figures using lexis typical of this human sphere. In addition, politics is portrayed through the prism of human relationships, which is served by saturating the text with names, surnames, and names of professions or positions. Simplifications are also applied (narrative, colloquialisms, dialogicality in the youtuber-viewer relationship). Sensationalism is
mainly materialised at the level of content, whereas within the style, it is executed by means of an emotionally charged and highly evaluative lexis. Comparison of the determinants of tabloidisation with the characteristics of historical discourse on YouTube and with those of popular science discourse indicates mutual influences, evident at the level of content and style. The means specific to tabloidisation and atypical of the other discourses discussed emerge as the exposure of the privacy of historical figures and the dialogicality used in their description. The process of tabloidisation is thus evident in, Historia bez Cenzury [History without Censorship].
Ключові слова:
tabloidisation, historical popular science discourse, personalisation, sensationalismПосилання
Alvees L., Antunes N., Agrici O., Sousa C.M.R., Ramos C.M.Q., 2016, Click Bait: You Won’t Believe What Happens Next!, „Journal of Social, Technological and Environmental Science”, 5 (2), s. 196–213.
DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2016v5i2.p196-213
Google Scholar
Barańska-Szmitko A., 2020, Czy przystępna wypowiedź eksperta umniejsza jego autorytet? Wizerunek Wojtka Drewniaka na podstawie wypowiedzi umieszczanych na kanale YouTube „Historia bez cenzury”. – Badanie komunikacji / projektowanie komunikacji, vol. 3, red. M. Grech, K. Lachowska, K. Olender, A. Siemes, Kraków: Libron, s. 179–195.
Google Scholar
Barańska-Szmitko A., 2021, Dyskurs historyczny a dyskurs popularnonaukowy w serwisie YouTube na przykładzie wybranych kanałów, „Kultura – Media – Teologia”, 3 (46), s. 160–187.
DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.46.8
Google Scholar
Barańska-Szmitko A., 2022, Jak wypowiada się „młodzieżowy” youtuber Wojciech Drewniak? Wyniki badań empirycznych. – Serdecznie MF. Tom jubileuszowy, red. K. Olender, A. Siemes, M. Wszołek, Kraków: Libron, s. 11–36.
Google Scholar
Białek-Szwed O., 2010, Voyeuryzm medialny na łamach polskich tabloidów, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 183–193.
Google Scholar
Biniewicz J., 2010, Tabloidyzacja dyskursu naukowego, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 177–182.
Google Scholar
Bird E., 2009, Tabloidization: What is it, and Does it Really Matter? – The Changing Faces of Journalism: Tabloidization, Technology and Truthiness, ed. B. Zelizer, London: Routledge, s. 40–50.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203878453-10
Google Scholar
Bugajski M., 2010, Kultura tabloidów a język, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 65–73.
Google Scholar
Ciereszko M., 2015, Celebrytą w opinię, czyli o tańczących z gwiazdami tygodnikach społeczno-politycznych. – Formy dziennikarstwa: między odpowiedzialnością a sensacją, red. K. Wolny-Zmorzyński, K. Kowalik, K. Biernat, M. Zimnoch, Warszawa–Kraków–Rzeszów: Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, s. 5–12.
Google Scholar
Conboy M., 2021, Tabloid Culture: Parameters and Debates. – Global Tabloid –Culture and Technology, eds. M. Conboy, S.A. Eldridge II, London–New York: Routledge, s. 1–15.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429320880-1
Google Scholar
Czaja J., 2011, Tabloidyzacja Holocaustu w kulturze popularnej, „Images”, 15–16, s. 81–99.
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2011.15.16.05
Google Scholar
Drewniak W., 2016, Historia bez cenzury, Kraków: HBC.
Google Scholar
Dróżdż M., 2010, Tabloidyczna produkcja sensu i wartości, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 49–64.
Google Scholar
Dulna-Rak E., Niepytalska-Osiecka A., 2011, Darmozjady, obiboki i złodzieje, czyli obraz polityków, urzędników i administracji państwowej na łamach tabloidów „Fakt” i „Super Express”, „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 273–281.
Google Scholar
Dziadzia B., 2013, Tabloidyzacja na peryferiach. Doksa i stygmat prowincji. – Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 3: Tożsamość dziennikarza, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 71–87.
Google Scholar
Eldridge II S.A., 2021, Digital Impacts on the Tabloid Sphere: Blurring and Diffusion of a Popular Form and its Power. – Global Tabloid – Culture and Technology, eds. M. Conboy, S.A. Eldridge II, London–New York: Routledge, s. 16–33.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429320880-2
Google Scholar
Esser F., 1999, Tabloidization of News: A Comparative Analysis of Anglo-American and German Press Journalism, „European Journal of Communication”, 14/3, s. 291–324.
DOI: https://doi.org/10.1177/0267323199014003001
Google Scholar
Gałczyńska A., 2016, Sensacyjny hit... O tabloidyzacji języka mediów, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy”, s. 175–187, https://docplayer.pl/45569755-Sensacyjnyhit-o-tabloidyzacji-jezyka-mediow.html (dostęp: 28.09.2022).
Google Scholar
Godzic W., 2007, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Historia Bez Cenzury dla CDV, b.r., https://cdv.pl/aktualnosci/jubileusz/historia-bezcenzury- dla-cdv/ (dostęp: 24.02.2022).
Google Scholar
Janus J., 2010, Tabloidyzacja języka informacji telewizyjnej, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 161–175.
Google Scholar
Kępa-Figura D., 2010, Językowe wymiary tabloidyzacji – studium przypadku, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 127–138.
Google Scholar
Kita M., 2013, Polski dyskurs prywatności, „Postscriptum Polonistyczne”, 1 (11), s. 93–103, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Postscriptum_Polonistyczne/Postscriptum_Polonistyczne-r2013-t-n1(11)/Postscriptum_Polonistyczne-r2013-t-n1(11)-s93-103/Postscriptum_Polonistyczne-r2013-t-n1(11)-s93-103.pdf (dostęp: 15.09.2022).
Google Scholar
Kurtz H., 1993, Media Circus: The Trouble with America’s Newspapers, New York: Three Rivers Press.
Google Scholar
Lefkowitz J., 2018, „Tabloidization” or Dual-Convergence: Quoted Speech in Tabloid and „Quality” British Newspapers 1970–2010, „Journalism Studies”, 19 (3), s. 353–375, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2016.1190662 (dostęp: 08.02.2022).
DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1190662
Google Scholar
Lefkowitz J., 2021, Tabloidization in the Internet Age. – Global Tabloid – Culture and Technology, eds. M. Conboy, S.A. Eldridge II, London–New York: Routledge, s. 34–55.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429320880-3
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M., 2009, Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogów, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Magin M., 2019, Attention, please! Structural Influences on Tabloidization of Campaign Coverage in German and Austrian Elite Newspapers (1949–2009), „Journalism”, 20 (12), s. 1704–1724.
DOI: https://doi.org/10.1177/1464884917707843
Google Scholar
Magin M., Steiner M., Häuptli A., Stark B., Udris L., 2021, Is Facebook Driving Tabloidization? A Cross-Channel Comparison of Two German Newspapers. – Global Tabloid – Culture and Technology, eds. M. Conboy, S.A. Eldridge II, London–New York: Routledge, s. 56–74.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429320880-4
Google Scholar
Malinowska E., Nocoń J., Żydek-Bednarczuk U. (red.), 2013, Style współczesnej polszczyzny, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Marcinkiewicz K., 2018, Modele celebrytyzacji polityki w mediach w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze”, 4 (236), t. 61, s. 825–838.
Google Scholar
Markowska B. (red.), 2021, Dyskurs historyczny w mediach masowych. Reprezentacje przeszłości w polskiej i ukraińskiej sferze medialnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Modrzejewska E., 2011, Polityka w „Fakcie”, fakt w polityce, „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 9–164.
Google Scholar
Olczyk T., 2013, Celebrytyzacja polityki – politycy i ich rodziny w „Twoim Stylu” i „Vivie”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, 9, s. 23–37.
Google Scholar
Otto L., Glogger I., Boukes M., 2017, The Softening of Journalistic Political Communication: A Comprehensive Framework Model of Sensationalism, Soft News, Infotainment, and Tabloidization, „Communication Theory”, 27, s. 136–155.
DOI: https://doi.org/10.1111/comt.12102
Google Scholar
Palau-Sampio D., 2016, Reference Press Metamorphosis in the Digital Context: Clickbait and Tabloid Strategies in „Elpais.com”, „Communication & Society”, 29 (2), s. 63–79.
DOI: https://doi.org/10.15581/003.29.2.63-79
Google Scholar
Piechota M., 2011, Nauka i jej konteksty w e-wydaniach „Faktu”, „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 165–178.
Google Scholar
Piekot T., 2002, Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej. – O trudnym łatwo: materiały sesji poświęconej popularyzacji nauki, red. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Piontek D., 2011, Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar
Piontek D., Hordecki B., Ossowski Sz., 2013, Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar
Poprawa M., 2012, Badania dyskursu publicznego w świetle stylistyki polskiej – tradycja, teraźniejszość, perspektywy, „Oblicza Komunikacji”, 5: Analiza dyskursu. Centrum – peryferie, s. 77–100.
Google Scholar
Posyłek M., 2015, Nowe oblicze polityki w mediach – tabloidyzacja, infotainment, politainment i kreowanie faktów, „Studia Socialia Cracoviensia”, 2 (13), s. 145–157.
DOI: https://doi.org/10.15633/ssc.1612
Google Scholar
Rejter A., 2018, Styl czy dyskurs naukowy? Perspektywa historyczna, „Forum Lingwistyczne”, 5, s. 17–25.
Google Scholar
Rudziński G., 2017, Statystyczna reprezentacja wybranych wartości w słownictwie materiałów pomocniczych do nauki historii dla maturzystów. – Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. III: perspektywa językoznawcza, red. A. Kiklewicz, J. Piwowar, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 115–125.
Google Scholar
Sobczak B., 2011, Sposoby przyciągania i utrzymywania uwagi w tabloidach na przykładzie dziennika „Fakt”, „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 93–107.
Google Scholar
Sparks C., 2000, Introduction: The Panic over Tabloid News. – Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, eds. C. Sparks, J. Tulloch, New York–Oxford: Rowman & Littlefield.
Google Scholar
Starzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego. – Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas, s. 71–110.
Google Scholar
Steciąg M., 2010, Ekooszołomy burzą domy, czyli o tabloidyzacji dyskursu ekologicznego, „Oblicza Komunikacji”, 3: Tabloidyzacja języka i kultury, s. 139–146.
Google Scholar
Szewczyk A., Wardzała K., 2011, Tabloidy internetowe – serwisy plotkarskie w Polsce (na przykładzie serwisów „Pudelek.pl” i „Pardon.pl”), „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 182–197.
Google Scholar
Szyngiel E., 2021, Sposób kreowania postaci Juliusza Słowackiego w przestrzeni internetowej. Rekonesans, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie”, 60, s. 27–40.
DOI: https://doi.org/10.19195/0079-4767.60.2
Google Scholar
Tandoc Jr E., Jenkins J., 2018, Out of Bounds? How Gawker’s Outing a Married Man Fits into the Boundaries of Journalism, „New Media & Society”, 20 (2), s. 581–598.
DOI: https://doi.org/10.1177/1461444816665381
Google Scholar
Trzoss A., 2018, Cyfrowy Homo Ludens. Historia jako element obszaru rozrywki na portalu społecznościowym YouTube. – Popularyzacja nauk historycznych – teoria i praktyka. Zbiór studiów, red. D. Gołaszewska-Rusinowska, M. Mielewska, T. Sińczak, Toruń: Instytut Promocji Historii, s. 193–209.
Google Scholar
Tunstall J., 1996, Newspaper Power: The National Press in Britain, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Ulubione kanały popularnonaukowe, b.r., https://www.youtube.com/user/HistoriaBez- CenzuryMB (dostęp: 28.02.2022).
Google Scholar
Wasilewski J., 2012, Język tabloidów – jego źródła i mechanizmy. – Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 169–180.
Google Scholar
Werner W., Gralik D., Trzoss A., 2019, Media społecznościowe a funkcjonowanie wiedzy historycznej w Polsce. Raport z badań, „Przegląd Archiwalno-Historyczny”, 6, s. 211–235.
DOI: https://doi.org/10.4467/2391-890XPAH.19.013.14942
Google Scholar
Werner W., Trzoss A., 2018, Czy tożsamość kulturowa może być zmierzona? Badania nad mentalnością z perspektywy Cyfrowej Humanistyki i Obliczeniowych Nauk Społecznych, „Культурологічний альманах”, 10, s. 105–118.
Google Scholar
Werner W., Trzoss A., Gralik D., 2020, Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie 2.0, „Nauka”, 3, s. 119–140.
Google Scholar
Wiącek A., 2011, Sposoby przedstawiania życia prywatnego osób znanych na łamach tabloidu (na przykładzie Kazimierza Marcinkiewicza i Cezarego Pazury), „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 199–208.
Google Scholar
Witosz B., 2009, Dyskurs i stylistyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Witosz B., 2012, Badania nad dyskursem we współczesnym językoznawstwie polonistycznym, „Oblicza Komunikacji”, 5: Analiza dyskursu. Centrum – peryferie, s. 61–76.
Google Scholar
Witosz B., 2016, Czy potrzebne nam typologie dyskursu? – Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, F. Ficek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 22–30.
Google Scholar
Wojdyła M., 2011a, Tabloidy w badaniach medioznawczych, „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 9–32.
Google Scholar
Wojdyła M., 2011b, Wybrane wyznaczniki stylu tabloidów (na podstawie pierwszych stron gazet), „Oblicza Komunikacji”, 4: Tabloidy – język, wartości, obraz świata, s. 139–150.
Google Scholar
Wojtak M., 2015a, Interakcyjny styl komunikowania we współczesnej prasie (na przykładzie prasy młodzieżowej). – Tejże, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 123–133.
Google Scholar
Wojtak M., 2015b, Styl dziennikarstwa prasowego w perspektywie dyskursywnej. – Tejże, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 95–105.
Google Scholar
Wojtek Drewniak i jego „Historia bez Cenzury”, 2018, https://www.polskieradio. pl/9/5390/Artykul/2134092,Wojtek-Drewniak-i-jego-Historia-bez-cenzury (dostęp: 24.02.2022).
Google Scholar
Wolna S., 2016, Tabloidyzacja prasy na przykładzie analizy nagłośnienia kwestii kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w tygodnikach opinii, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 4, s. 63–76.
Google Scholar
Wójcik A., 2019, Językowe i pozajęzykowe mechanizmy kształtowania pamięci zbiorowej w popularnonaukowym programie „Historia bez Cenzury”, „Stylistyka”, 28, s. 247–264.
DOI: https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.16
Google Scholar
Zasady i wytyczne, 2022, https://www.youtube.com/intl/pl_ALL/creators/how-thingswork/ policies-guidelines/ (dostęp: 15.10.2022).
Google Scholar
Zielińska K., 2016, Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki Fakt i BILD-Zeitung jako przedmiot badań mediolingwistyki porównawczej, Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Źródła
Google Scholar
* * * * * propagandę – Rozejm bożonarodzeniowy 1914, https://www.youtube.com/ watch?v=R9qa_tXNeEQ (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Anioł Śmierci – Josef Mengele, https://www.youtube.com/watch?v=L86eW4PxaiA (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Bismarck i koledzy – największe pancerniki II W.Ś., https://www.youtube.com/watch ?v=egTGzzjqZhQ (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Bond i ostry seks – Ian Fleming, https://www.youtube.com/watch?v=UxbU29dTC68& t=44s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Cesarz, szczur i fanatyzm – historia wędkarstwa, https://www.youtube.com/watch?v=YlvOFEmyNz0 (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Czerwoni kaci – zbrodnie WCzK, https://www.youtube.com/watch?v=0bH298peYrA (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Głód, brud i wesela – codzienność podczas PW, https://www.youtube.com/watch?v=_ ETuA8KK5LQ&t=65s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Imprezy, szyfry i grób – Pałac Saski, https://www.youtube.com/watch?v=zIFMphJdA4c (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Konopie jak złoto – bogactwa naturalne w historii, https://www.youtube.com/watch ?v=NN6QHt6KbDo (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Ludobójstwo w Kongu, https://www.youtube.com/watch?v=PfncrSpzvGQ (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Ludzie to idioci #3 – najgłupsze wojny w historii, https://www.youtube.com/watch ?v=RhT0Oxv6oPc (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Maluch vs Golf – rajdowy PRL, https://www.youtube.com/watch?v=49uI1sR2Hqc (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Manipulacja wyborcami – pomysły starożytnych filozofów, https://www.youtube.com/watch?v=Zb2bURsGYnU&t=580s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Marionetka bez jaj? – Władysław Herman, https://www.youtube.com/watch?v=0amfzG_0Cbs&t=572s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Martwy wróg u bram – Wasilij Zajcew, https://www.youtube.com/watch?v=VP_H6Pvfgbw&t=681s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Nawalanka na Pacyfiku – bitwa o Midway, https://www.youtube.com/watch?v=3TY9-Z8BEzgM (dostęp: 28.02.2022).
Google Scholar
Niedocenieni bohaterowie – kurierzy górscy, https://www.youtube.com/watch?v=Ol-Fgvrh2YXs&t=68s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Pancerny terminator – gen. Stanisław Maczek, https://www.youtube.com/watch?v=29Vs18EUzVE&t=56s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Pierwszy po cesarzu – Przemysław I Noszak, https://www.youtube.com/watch?v=K8-n6PbjCQI&t=63s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Polak, który zmienił świat – Jan Czochralski, https://www.youtube.com/watch?v=Qg48Xe6U5qs (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Po trupach do celu – Ernesto Che Guevara, https://www.youtube.com/watch?v=_pnubxaS0AY(dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Proszek z trupa – Frankenstein, https://www.youtube.com/watch?v=-rDmsiuee9Q&t=50s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Skarby III Rzeszy, https://www.youtube.com/watch?v=eTGJIa9A-Sg&t=7s (dostęp:23.02.2022).
Google Scholar
Służby, szabla i majtki – Jerzy Pawłowski, https://www.youtube.com/watch?v=7Kd5HfDnCoM& t=56s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
„Świry u władzy” – książka „Historia bez cenzury 6”, https://www.youtube.com/watch?v=fIFE5GcnPig (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Szatan i koza – zwierzęta hodowlane w historii, https://www.youtube.com/watch?v=YBx68x_OZiU&t=573s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Wojenna magia – fortele II W.Ś., https://www.youtube.com/watch?v=du19HlqKs0-s&t=57s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Wybory po polsku – wolna elekcja, https://www.youtube.com/watch?v=tNnnWkfQJis&t=618s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
Zabawy jądrami – głupie nuklearne pomysły, https://www.youtube.com/watch?v=Ax0i9alNVw4&t=22s (dostęp: 23.02.2022).
Google Scholar
##libcom.statistics##
Завантаження
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.