Persvazivní prvky v českých nakladatelských anotacích
Анотація
The text aims to analyse how the style of official book summaries seeks to leave a favourable impression on the potential reader and buyer. Summaries made in three eras of the Czech literature have been compared, namely, in the First Czechoslovak Republic (with summaries taken from around 1930), in the communist era (with summaries taken from around 1970), and in the contemporary era (with summaries from 2022). The oldest summaries may seem almost naive in their persuasive strategies, i.e., using unambiguous adjectives, such as “good” or “moving”. The communist era summaries also make use of these laudatory adjectives, sometimes even more evocative, and emphasise them with ostentatiously “objective” statements explaining why the said publication agrees with the socialist worldview. The contemporary strategies are more subtle, and the individual summaries differ strongly, aiming at
different groups of potential readers by adjusting their respective styles to the target audience’s tastes.
Ключові слова:
summary, publisher summary, persuasion, persuasive style, literature promotionПосилання
Čechová M., Krčmová M., Minářová E., 2008, Současná stylistika, Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Google Scholar
Jelínek J., 2021, Styl a funkce současných anotací k beletristické tvorbě. – Štýl - komunikácia - kultúra: K stému výročiu narodenia profesora Jozefa Mistríka (1921–2000), red. Z. Popovičová Sedláčková, Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 174–183.
Google Scholar
Přibáň M., 2014, Česká literární nakladatelství 1949–1989, Praha: Academia.
Google Scholar
Svatoš M., Svatošová H., 1998, Thyrsus ve stopách Thyrsu a po stopách pražských nakladatelství, Pražský sborník historický XXX, s. 187–211.
Google Scholar
##libcom.statistics##
Завантаження
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Stylistyka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.