Batman i jego wizerunki w amerykańskiej kulturze

Anna Gauza



Abstract

Batman is one of the oldest and one of the most popular superheroes, what makes him very interesting object to analyze. This thesis intends to show how the Dark Knight was portrayed in the different kind of mass media, paying special attention to his images. The aim of this analysis is to prove that in comic books, tv series and movies, writers, artists and directors presented Batman in various ways. What is important is the fact that everyone of them derived from the same Batman stories, characters and adventures. The key, however, is the time, when these pieces of work were created, because the popculture was and still is changing. The significant point is that this character is the heart of the largest universe, which has developed around him for almost eighty years. Still we are witnesses of new stories, what makes the Dark Knight the most profitable superhero.

Keywords:

Batman, movies, comic books, american culture, superhero

Brooker W. (2001). Batman Unmasked. Analyzing a Cultural Icon. Londyn: Bloomsbury Publishing.
  Google Scholar

Ciołkiewicz P. (2013). Podróż superbohatera. Przyczynek do analizy opowieści superbohaterskich. „Kultura i Wychowanie” nr 5, 87-103.
  Google Scholar

Donovan S.K., Richardson N.P. (2008). Under the Mask: How any Person Can Become Batman. [w:] White M.D, Arp R. (red.). Batman and Philosophy. The Dark Knight of the Soul. New Jersey: John Wiley & Sons, 129-141.
  Google Scholar

Jensen R.M. (2008). Batman's Promise. [w:] White M.D, Arp R. (red.). Batman and Philosophy. The Dark Knight of the Soul. New Jersey: John Wiley & Sons, 85-100.
  Google Scholar

Miller F. (2014). Batman: Powrót Mrocznego Rycerza. Warszawa: Wydawnictwo Egmont Polska.
  Google Scholar

Morrison G., McKean D. (2015). Azyl Arkham. Poważny dom na poważnej ziemi. Warszawa: Wydawnictwo Egmont Polska.
  Google Scholar

Nobleman M. T., Templeton T. (2014). Cudowny chłopak Billy. Nieznany współtwórca Batmana. Poznań: Centrala – Mądre komiksy.
  Google Scholar

Oleszek B. (2013). Batman audio & radio. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 64-66.
  Google Scholar

Przywalny D. (2014). Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki. Kraków: BookOne.
  Google Scholar

Sęk M. (2013). Podróż do Gotham City. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 72-76.
  Google Scholar

Stachówna G. (2006). Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
  Google Scholar

Swółł R. (2013). Iluzjonista, czyli dlaczego plastikowe sutki przegrały z kevlarowym pancerzem. „Zeszyty Kkomiksowe” nr 15, 44-51.
  Google Scholar

Szyłek J. (red.). (2011). Kino nowej przygody. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria.
  Google Scholar

Wróblewska A. (2013). Mit Batmana powinien być regularnie przetwarzany. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 10-14.
  Google Scholar

Zehn E.P. (2008). Becoming Batman. The Possibility of a Superhero. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  Google Scholar

Zembrzuski M. (2013). Azyl Arkham: Poważny dom na poważnej ziemi. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 80-83.
  Google Scholar

Żabski T. (red.) (2006). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar


Published
2019-10-29

Cited by

Gauza, A. (2019). Batman i jego wizerunki w amerykańskiej kulturze. Studia Krytyczne/Critical Studies, (2), 122–133. https://doi.org/10.25167/sk.1394

Authors

Anna Gauza 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.