Batman i jego wizerunki w amerykańskiej kulturze
Anna Gauza
Resumen
Batman jest jednym z najstarszych i jednym z najbardziej popularnych supebohaterów, co powoduje, że staje się on ciekawą postacią do zanalizowania. Celem tego artykułu jest pokazanie, w jaki sposób Mroczny Rycerz był przedstawiany w różnych rodzajach mass mediów, kładąc największą uwagę na sposób kreowania jego wizerunku. Analiza ta ma udowodnić, żew komiksach, w serialach telewizyjnych i filmach, pisarze, artyści i reżyserzy przedstawiali Batmana w różny sposób. To, co jest również ważne, to fakt, że każdy twórca opierał się na tych samych historiach, postaciach i przygodach tego superherosa. Jednak kluczem do zrozumienia, dlaczego Batman został pokazany w taki, a nie w inny sposób, jest czas, w jakim zostało stworzone dane dzieło, ponieważ popkultura traktowana jako proces zmieniała się i wciąż się zmienia. Uwagę należy zwrócić na to, że postać ta stanowi centrum jednego z największych komiksowych uniwersów, które zostało zbudowane wokół jego osoby w ciągu prawie osiemdziesięciu lat. Wciąż jesteśmy świadkami jego nowych historii, co sprawia, że Mroczny Rycerz jest jednym z najbardziej dochodowych superbohaterów.
Palabras clave:
Batman, filmy, komiksy, kultura amerykańska, superbohaterCitas
Brooker W. (2001). Batman Unmasked. Analyzing a Cultural Icon. Londyn: Bloomsbury Publishing.
Google Scholar
Ciołkiewicz P. (2013). Podróż superbohatera. Przyczynek do analizy opowieści superbohaterskich. „Kultura i Wychowanie” nr 5, 87-103.
Google Scholar
Donovan S.K., Richardson N.P. (2008). Under the Mask: How any Person Can Become Batman. [w:] White M.D, Arp R. (red.). Batman and Philosophy. The Dark Knight of the Soul. New Jersey: John Wiley & Sons, 129-141.
Google Scholar
Jensen R.M. (2008). Batman's Promise. [w:] White M.D, Arp R. (red.). Batman and Philosophy. The Dark Knight of the Soul. New Jersey: John Wiley & Sons, 85-100.
Google Scholar
Miller F. (2014). Batman: Powrót Mrocznego Rycerza. Warszawa: Wydawnictwo Egmont Polska.
Google Scholar
Morrison G., McKean D. (2015). Azyl Arkham. Poważny dom na poważnej ziemi. Warszawa: Wydawnictwo Egmont Polska.
Google Scholar
Nobleman M. T., Templeton T. (2014). Cudowny chłopak Billy. Nieznany współtwórca Batmana. Poznań: Centrala – Mądre komiksy.
Google Scholar
Oleszek B. (2013). Batman audio & radio. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 64-66.
Google Scholar
Przywalny D. (2014). Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki. Kraków: BookOne.
Google Scholar
Sęk M. (2013). Podróż do Gotham City. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 72-76.
Google Scholar
Stachówna G. (2006). Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Swółł R. (2013). Iluzjonista, czyli dlaczego plastikowe sutki przegrały z kevlarowym pancerzem. „Zeszyty Kkomiksowe” nr 15, 44-51.
Google Scholar
Szyłek J. (red.). (2011). Kino nowej przygody. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria.
Google Scholar
Wróblewska A. (2013). Mit Batmana powinien być regularnie przetwarzany. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 10-14.
Google Scholar
Zehn E.P. (2008). Becoming Batman. The Possibility of a Superhero. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Google Scholar
Zembrzuski M. (2013). Azyl Arkham: Poważny dom na poważnej ziemi. „Zeszyty Komiksowe” nr 15, 80-83.
Google Scholar
Żabski T. (red.) (2006). Słownik literatury popularnej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar