Amerykańska filozofia w grach komputerowych
Michał Szymański
Abstract
The author of this text focuses on presenting closer the values how representing the media of computer games. Analyzing some productions video they tries to show the political aspect of the games, and zoom in the essence aspects of the elemental features of this medium, which is the possibility of interaction. Additionaly, the author shows the impact of the games on the development of the current military situation – as a responsible for the evolution of weapons technology or a way to create a soldier. The important element of the work is also an introduction to the history of the games-summary of their evolution and look at the current socio-cultural phenomenon which they caused.
Keywords:
philosophy, computer games, war games, American militaryReferences
Cekaw C. (2014), Gracze są przyszłością armii. "Onet", http://technowinki.onet.pl/graczeprzyszloscia-armii/rjsvk [23.02.2016].
Google Scholar
Dovey J., Kennedy H.W (2006). Game Cultures. Maidenhead: Open University Press.
Google Scholar
Fortin T. (2007). Gry komputerowe po 11 września. "Le Monde diplomatique – edycja polska", http://monde-diplomatique.pl/LMD19/index.php?id=5 [15.02.2016].
Google Scholar
Graham S. (2004). Cities, War and Terrorism: Towards an Urban Geopolitics. Malden: Wiley Blackwell.
Google Scholar
Lemanowicz A. (2008). Historia RPG (1). "Esensja", http://esensja.stopklatka.pl/gry/publicystyka/tekst.html?id=5831 [22.02.2016].
Google Scholar
Mańkowski P. (2010). Cyfrowe Marzenia: Historia gier komputerowych i video. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Google Scholar
Miller S. (2015). Prof. Turski: Kiedyś postęp naukowy stymulowało wojsko. Dziś kultura i gry komputerowe. "Gazeta Krakowska", http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/9230097,profturski-kiedys-postep-naukowy-stymulowalo-wojsko-dzis-kultura-i-grykomputerowe,id,t.html [23.02.2016].
Google Scholar
Olszewski P. (2011), Polityzacja gier video. Ewolucja od niezobowiązującej rozrywki do zideologizowanego medium, „Homo Ludens” 1 (3), 167-180.
Google Scholar
Pietryka M. (2012). Na co trafia celownik? Polityka w grach wideo, „Le Monde diplomatique – edycja polska”2 (72), 40-43.
Google Scholar
Playing action videogames improves visual search (2013). "Science Daily", https://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130314141337.htm [23.02.2016].
Google Scholar
Strzyżewski M. (2014). Narzędzia wojny – do czego U.S. Army wykorzystuje gry wideo. "Onet", http://gry.onet.pl/artykuly/narzedzia-wojny-do-czego-u-s-army-wykorzystuje-grywideo/46vn7 [23.02.2016].
Google Scholar
Surdyk A. (2009). Status naukowy ludologii: Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens”, nr 1 (1), 223-243.
Google Scholar