Amerykańska filozofia w grach komputerowych

Michał Szymański



Abstract

The author of this text focuses on presenting closer the values how representing the media of computer games. Analyzing some productions video they tries to show the political aspect of the games, and zoom in the essence aspects of the elemental features of this medium, which is the possibility of interaction. Additionaly, the author shows the impact of the games on the development of the current military situation – as a responsible for the evolution of weapons technology or a way to create a soldier. The important element of the work is also an introduction to the history of the games-summary of their evolution and look at the current socio-cultural phenomenon which they caused.

Keywords:

philosophy, computer games, war games, American military

Cekaw C. (2014), Gracze są przyszłością armii. "Onet", http://technowinki.onet.pl/graczeprzyszloscia-armii/rjsvk [23.02.2016].
  Google Scholar

Dovey J., Kennedy H.W (2006). Game Cultures. Maidenhead: Open University Press.
  Google Scholar

Fortin T. (2007). Gry komputerowe po 11 września. "Le Monde diplomatique – edycja polska", http://monde-diplomatique.pl/LMD19/index.php?id=5 [15.02.2016].
  Google Scholar

Graham S. (2004). Cities, War and Terrorism: Towards an Urban Geopolitics. Malden: Wiley Blackwell.
  Google Scholar

Lemanowicz A. (2008). Historia RPG (1). "Esensja", http://esensja.stopklatka.pl/gry/publicystyka/tekst.html?id=5831 [22.02.2016].
  Google Scholar

Mańkowski P. (2010). Cyfrowe Marzenia: Historia gier komputerowych i video. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
  Google Scholar

Miller S. (2015). Prof. Turski: Kiedyś postęp naukowy stymulowało wojsko. Dziś kultura i gry komputerowe. "Gazeta Krakowska", http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/9230097,profturski-kiedys-postep-naukowy-stymulowalo-wojsko-dzis-kultura-i-grykomputerowe,id,t.html [23.02.2016].
  Google Scholar

Olszewski P. (2011), Polityzacja gier video. Ewolucja od niezobowiązującej rozrywki do zideologizowanego medium, „Homo Ludens” 1 (3), 167-180.
  Google Scholar

Pietryka M. (2012). Na co trafia celownik? Polityka w grach wideo, „Le Monde diplomatique – edycja polska”2 (72), 40-43.
  Google Scholar

Playing action videogames improves visual search (2013). "Science Daily", https://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130314141337.htm [23.02.2016].
  Google Scholar

Strzyżewski M. (2014). Narzędzia wojny – do czego U.S. Army wykorzystuje gry wideo. "Onet", http://gry.onet.pl/artykuly/narzedzia-wojny-do-czego-u-s-army-wykorzystuje-grywideo/46vn7 [23.02.2016].
  Google Scholar

Surdyk A. (2009). Status naukowy ludologii: Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens”, nr 1 (1), 223-243.
  Google Scholar


Published
2019-10-29

Cited by

Szymański, M. (2019). Amerykańska filozofia w grach komputerowych. Studia Krytyczne/Critical Studies, (2), 148–160. https://doi.org/10.25167/sk.1396

Authors

Michał Szymański 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.