Pingwin czy orzeł? Społeczny charakter wiedzy na przykładzie kalifornijskiej Doliny Krzemowej
Bartosz Mika
Abstract
The article makes an attempt to systematize and add some points to the discussion on the economic success of the California Silicon Valley. The paper argues that the source of its prosperity lies in successfully overcoming three well-known economic problems: the innovator’s dilemma, Arrow’s paradox, and transaction cost. At the same time, using the concept of clusters and the specific example of the Silicon Valley, the article seeks to demonstrate limits of the theory of knowledge-based economy.
Keywords:
innovator’s dilemma, transaction cost, Arrow, tacit knowledge, cluster.References
Arrow K. (1962). Economic Welfare and the Allocation of Resources for Invention,http://www.nber.org/chapters/c2144.pdf (dostêp 21 maja 2015).
Google Scholar
Auderetsch B. D., Feldman R. M. (1996). R&D Spillovers and the Geography of Innovationand Production. „The American Economic Review” 86(3), 630–640.
Google Scholar
Benkler Y. (2008). Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolnooeæ.tłum. R. Próchniak, Wydawnictwo: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Bresnahan T., Gambardella A., Saxenian A., (2001). Old Economy Inputs for New EconomyOutcomes: Cluster Formation in the New Silicon Valleys. „Industrial and CorporateChange” 10(4): 835-860.
Google Scholar
Castilla J.E, Hwang H., Granovetter E., Granovetter M. (2000). Social Networks in SiliconValley [w:] Lee Ch-M., Miller F. W., Hancock G. M., Rowen S. H., The SiliconValley Edge: A Habitat for Innovation and Entrepreneurship. Stanford: StanfordUniversity Press.
Google Scholar
Cohen, Fields (1999). Social Capital and Capital gains, or Virtual Bowling in SiliconValley. Working Paper: http://www.oecd.org/regional/leed/2726974.pdf (dostêp 5kwietnia 2017).
Google Scholar
Coase R. (1937). The Nature of the Firm, „Economica”, nr. 4: 386-405.
Google Scholar
Chang H-J. (2013). 23 rzeczy, których nie mówił ci o kapitalizmie. Tłum. B. Szelewa.Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Christiansen C. (2010). Przełomowe innowacje. Możliwości rozwoju czy zagroenia dlaprzedsiębiorstwa tłum. Hanna Malarecka-Simbierowicz. Warszawa: Wydawnictwonaukowe PWN.
Google Scholar
Czajkowska I. (2010). Wpływ klastrów gospodarczych na innowacyjność przedsiębiorstw.“Economy and Management” nr 1: 107-114.
Google Scholar
Etzioni A. (2012). Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych.Tłum. Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Fallick B., Fleischman Ch., Rebitzer J. (2006). Job-Hopping in Silicon Valley: Some EvidenceConcerning the Microfoundations of a High-Technology Cluster. „The Reviewof Economics and Statistics”, nr. 3(88): 472-481.
Google Scholar
Ferray M. (2003). The gift exchange in the Social Networks of Silicon Valley. „CaliforniaManagement Review” nr 4(45): 120-138.
Google Scholar
Fukuyama F. (1997). Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Tłum. Annai Leszek OEliwa. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar
Gancarczyk M. (2010). Model schyłku i odrodzenia klastrów. „Gospodarka Narodowa”223 (3), 1-21.
Google Scholar
Gancarczyk M., Gancarczyk J. (2002). Konkurencyjność skupisk przemysłu (clusters) –od korzyści zewnętrznych do korzyoeci sieci. „Studia Regionalne i Lokalne”, nr. 2-3:75–90.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2007). Wpływ klasterów na konkurencyjność i internacjonalizacjęprzedsiębiorstw. „Gospodarka Narodowa” nr. 7-8(191-192): 1-18.
Google Scholar
Gorynia M., Jankowska B. (2008). Koncepcja klasterów jako sposób regulacji zachowańpodmiotów gospodarczych [w:] Gorynia M. Studia nad transformacją i internacjonalizacjągospodarki polskiej. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp.z o.o.
Google Scholar
Hellmann T. (2000). Venture Capital. The Coaches of Silicon Valley, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.464.3269&rep=rep1&type=pdf [dostêp 23marca 2017].
Google Scholar
Himanen P. (2001). The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age. New York:Random House Inc.
Google Scholar
Husson M. (2011). Kapitalizm bez znieczulenia. Tłum. Z. M. Kowalewski. Warszawa:Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Google Scholar
Jaffe A., Trajtenberg M., Henderson R. (1993). Geographic Localization of KnowledgeSpillovers as Evidenced by Patent Citations. „The Quarterly Journal of Economics”nr. 3(108): 577-598.
Google Scholar
Kamath S., Agrawal J., Chase K. (2012) Explaining Geographic Cluster Success – TheGEMS Model. „The American Journal of Economics and Sociology” 71(1), 184–214.
Google Scholar
Katz M., Shapiro C. (1985). Network Externalities, Competition, and Compatibility.„The American Economic Review” nr. 3(75): 424-440.
Google Scholar
Kogut B., Amelida P. (1999). Localization of Knowledge and the Mobility of Engineersin Regional Networks. „Management Science” nr 7(45): 905-917.
Google Scholar
Marshall A. (1925 [1890]). Zasady ekonomiki tłum. Czesław Znamierowski, tom 1. Warszawa:M. Arct.
Google Scholar
Marshall A. (1928 [1890]). Zasady ekonomiki tłum. Czesław Znamierowski, tom 2. Warszawa:M. Arct.
Google Scholar
Muzzacato M. (2016). Przedsiębiorcze państwo. Obalić mit o relacji sektora publicznegoi prywatnego. tłum. J. Bednarek. Wydawnictwo Ekonomiczne Heterodox.
Google Scholar
Mika B. (2009). Sieć zaufania. Jak dzięki zaufaniu niektórzy internetowi kupcy zarabiają więcej od konkurencji. Toruń: Europejskie Centrum Edukacyjne.
Google Scholar
Porter M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Hampshire and London:Macmillan Press.
Google Scholar
Porter M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Saxenian L. A., (1996), Inside-Out: Regional Networks and Industrial Adaptation in SiliconValley and Route 128. „Cityscape” 2(3), 41-60.
Google Scholar
Sorenson O., Stuart T. (2001). Syndication Networks and the Spatial Distribution ofVenture Capital Investments. „The American Journal of Sociology” 106(6): 1546-88.
Google Scholar
Storper M. (1995). The Resurgence of Regional Economies, Ten Years Later: the Regionas a Nexus of Untraded Interdependencies. „European Urban and Regional Studies”.2(3). 191-221.
Google Scholar
Zander U., Kogut B. (1993). Knowledge of the Firm and the Evolutionary Theory of theMultinational Corporation. „Journal of International Business Studies” nr. 4(24):625-645.
Google Scholar