Ankieta internetowa jako element mixed-mode survey design: zastosowania, wyzwania perspektywy
Adam Rybak
Résumé
Celem artykułu jest przedstawienie obecnego stanu wiedzy na temat możliwości i celowości wykorzystania techniki ankiety internetowej w przeprowadzaniu badań sondażowych w schemacie mixed-mode. Ze względu na rosnące trudności w realizacji sondaży w sposób tradycyjny konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań. Artykuł przedstawia główne trudności związane z zastosowaniem techniki internetowej, oraz opisane w literaturze skuteczne sposoby ich minimalizacji w niektórych obszarach, przede wszystkim poprzez mieszanie technik na wszystkich etapach badania. Wskazuje także obszary, w których obecny stan wiedzy jest niewystarczający i konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań eksperymentalnych.
Mots-clés :
ankieta internetowa, sondaż internetowy, kwestionariusz internetowy, mieszanie technik sondażuRéférences
Argaez, Enrique De. 2017. „Internet World Stats”. Pobrano 22 wrzesień 2017 (www.internetworldstats.com).
Google Scholar
Baruch, Yehuda i Brooks C. Holtom. 2008. „Survey response rate levels and trends in organizational research”. Human Relations 61(8):1139–60.
Google Scholar
Bergstrom, Betty. 1992. Ability measure equivalence of computer adaptive and paper and pencil tests: A research synthesis. San Francisco.
Google Scholar
Buskirk, Trent D. i Charles H. Andrus. 2014. „Making Mobile Browser Surveys Smarter”. Field Methods 26(4):322–42.
Google Scholar
Cole, Michael S., Arthur G. Bedeian, i Hubert S. Feild. 2006. „The Measurement Equivalence of Web-Based and Paper-and-Pencil Measures of Transformational Leadership”. Organizational Research Methods 9(3):339–68.
Google Scholar
Couper, Mick. 2013. „Is the sky falling? New technology, changing media, and the future of surveys”. Survey Research Methods 7(3):145–56.
Google Scholar
Couper, Mick P. 2011. „The future of modes of data collection”. Public Opinion Quarterly 75(5 SPEC. ISSUE):889–908.
Google Scholar
Couper, Mick P. i Peter V. Miller. 2008. „Web survey methods: Introduction”. Public Opinion Quarterly 72(5):831–35.
Google Scholar
Couper, Mick P. i Gregg J. Peterson. 2017. „Why Do Web Surveys Take Longer on Smartphones?” Social Science Computer Review 35(3):357–77.
Google Scholar
Dillman, Don A., Jolene D. Smyth, i Leah Melani Christian. 2014. Internet, phone, mail, and mixed mode surveys: The tailored design method (4th ed.). Hoboken: John Wiley & Sons Inc.
Google Scholar
Edwards, Michelle L., Don A. Dillman, i Jolene D. Smyth. 2014. „An experimental test of the effects of survey sponsorship on internet and mail survey response”. Public Opinion Quarterly 78(3):734–50.
Google Scholar
Groves, Robert. 2006. „Nonresponse rates and nonresponse bias in household surveys: What Do We Know about the Linkage between Nonresponse Rates and Nonresponse Bias?” Public Opinion Quarterly 70(5):646–75.
Google Scholar
Groves, Robert M. 2011. „Three eras of survey research”. Public Opinion Quarterly 75(5 SPEC. ISSUE):861–71.
Google Scholar
Gwaltney, Chad J., Alan L. Shields, i Saul Shiffman. 2008. „Equivalence of Electronic and Paper-and-Pencil Administration of Patient-Reported Outcome Measures: A Meta-Analytic Review”. Value in Health 11(2):322–33.
Google Scholar
Jabkowski, Piotr. 2015. Reprezentatywność badań reprezentatywnych?: analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar
de Leeuw, Edith D. 1992. Data Quality in Mail, Telephone and Face to Face surveys. Amsterdam: TT-Publikaties.
Google Scholar
de Leeuw, Edith D. 2008. „Choosing the Method of Data Collection”. Ss. 113–35 w International Handbook of Survey Methodology, zredagowane przez E. D. de Leeuw, J. J. Hox, i D. A. Dillman. New York: L. Erlbaum Associates.
Google Scholar
de Leeuw, Edith D. i Joop. J. Hox. 2011. „Internet surveys as part of a mixed-mode design”. Ss. 45–76 w Social and Behavioral Research and the Internet. London: Taylor & Francis.
Google Scholar
Mead, Alan D. i Fritz Drasgow. 1993. „Equivalence of computerized and paper-and-pencil cognitive ability tests: A meta-analysis.” Psychological Bulletin 114(3):449–58.
Google Scholar
Meade, A. W., L. C. Michels, i G. J. Lautenschlager. 2007. „Are Internet and paper-andpencil personality tests truly comparable? An experimental design measurement invariance study”. Organizational Research Methods 10(2):322–45.
Google Scholar
Medway, Rebecca L. i Jenna Fulton. 2012. „When more gets you less: A meta-analysis of the effect of concurrent web options on mail survey response rates”. Public Opinion Quarterly 76(4):733–46.
Google Scholar
Millar, Morgan M. i Don A. Dillman. 2011. „Improving response to web and mixed-mode surveys”. Public Opinion Quarterly 75(2):249–69.
Google Scholar
Ministerstwo Cyfryzacji. 2017. „Udostępnianie danych z rejestru PESEL”. Pobrano 18 styczeń 2018 (https://www.gov.pl/cyfryzacja/udostepnianie-danych-z-rejestru-pesel1).
Google Scholar
Neyman, Jerzy. 1934. „On the Two Different Aspects of the Representative Method?: The Method of Stratified Sampling and the Method of Purposive Selection Author(s): Jerzy Neyman Source?: Journal of the Royal Statistical Society , Vol . 97 , No . 4 (1934), pp . 558-625 Pub”. Journal of the Royal Statistical Society 97(4):558–625.
Google Scholar
Olson, Kristen, Jolene D. Smyth, i Heather M. Wood. 2012. „Does giving people their preferred survey mode actually increase survey participation rates? an experimental examination”. Public Opinion Quarterly 76(4):611–35.
Google Scholar
Porter, Stephen R. i Michael E. Whitcomb. 2007. „Mixed-mode contacts in web surveys”. Public Opinion Quarterly 71(4):635–48.
Google Scholar
Preckel, Franzis i Helge Thiemann. 2003. „Online- versus paper-pencil-version of a high potential intelligence test”. Swiss Journal of Psychology 62(2):131–38.
Google Scholar
Sakshaug, Joseph W., Ting Yan, i Roger Tourangeau. 2010. „Nonresponse error, measurement error, and mode of data collection: Tradeoffs in a multi-mode survey of sensitive and non-sensitive items”. Public Opinion Quarterly 74(5):907–33.
Google Scholar
Shudong Wang, Hong Jiao, M. J. Young, T. Brooks, i J. Olson. 2007. „A Meta-Analysis of Testing Mode Effects in Grade K-12 Mathematics Tests”. Educational and Psychological Measurement 67(2):219–38.
Google Scholar
Smyth, Jolene D. i Jennie E. Pearson. 2011. „Internet Survey Methods: A Review of Strengths, Weaknesses, and Innovations”. Ss. 11–44 w Social and Behavioral Research and the Internet, zredagowane przez M. Das, P. Ester, i L. Kaczmirek. New York: Routledge.
Google Scholar
Stoop, Ineke, Jaak Billiet, Achim Koch, i Rory Fitzgerald. 2010. Improving Survey Response: Lessons Learned from the European Social Survey. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd.
Google Scholar
Sztabiński, Franciszek i Teresa Żmijewska-Jędrzejczyk. 2012. „Mixed Mode Survey Design: problem efektu techniki”. Przegląd Socjologiczny 61(1):31–63.
Google Scholar
Sztabiński, Paweł B. i Franciszek Sztabiński. 2016. „Does Mixed Mode Data Collection Improve the Achieved Sample? A Comparison of the ESS PAPI Survey and a Mixed Mode Experiment”. Pobrano 22 wrzesień 2017 (www.ifispan.pl/wp-content/uploads/ 2016/03/PBS_FS_Sztabinski_ESS7_dissconf.pdf).
Google Scholar
Vannieuwenhuyze, J. T. A. i Melanie Revilla. 2013. „Evaluating Relative Mode Effects on Data Quality in Mixed-Mode Surveys”. Survey Research Methods 7(3):157–68.
Google Scholar
Vehovar, Vasja, Katja Lozar Manfreda, i Gašper Koren. 2008. „Internet Surveys”. Ss. 271–83 w The SAGE Handbook of Public Opinion Research, zredagowane przez W. Donsbach i M. Traugott. London: SAGE Publications Ltd.
Google Scholar
Wells, Tom, Justin T. Bailey, i Michael W. Link. 2014. „Comparison of Smartphone and Online Computer Survey Administration”. Social Science Computer Review 32(2): 238–55.
Google Scholar
Zając, Jan M. i Dominik Batorski. 2007. „Jak skłonić do udziału w badaniach internetowych: zwiększanie realizacji próby”. Psychologia Społeczna 2 3–4(5):234–247.
Google Scholar