ZNACZENIE MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH W KSZTAŁTOWANIU WIZERUNKU JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE
Abstrakt
Dynamiczny rozwój Internetu zmienił pojęcie informacji, a także metody jej rozpowszechniania. Powszechny dostęp do mediów społecznościowych (social media) ukształtował nowy sposób komunikacji we współczesnym świecie. W artykule poruszono problematykę znaczenia mediów społecznościowych
w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego w Polsce oraz podjęto próbę ich zdefiniowania. Nowoczesny samorząd chce być coraz bliżej mieszkańców, którzy nie są już tylko biernymi odbiorcami informacji,
a aktywnie uczestniczą w wirtualnym życiu. Celem artykułu jest identyfikacja poziomu wykorzystywania
mediów społecznościowych przez 18 miast wojewódzkich w Polsce. Dokonano analizy atrakcyjności oficjalnych stron na Facebooku badanych gmin pod kątem prowadzonej przez nich komunikacji z mieszkańcami.
Słowa kluczowe:
media społecznościowe, samorząd lokalny, marketing miast, wizerunek miastBibliografia
Davis, Anthony. 2005. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o PR. Odpowiedzi na 500 najważniejszych pytań.
Google Scholar
Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar
Delińska, Liwia i Urszula Kępowska. 2018. Kreowanie wizerunku polskich miast w mediach społecznościowych. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance, 16(3/3), 61–75.
Google Scholar
Heiss, Raffael, Desiree Schmuck i Jorg Matthes. 2019. What drives interaction in political actors’ Facebook
Google Scholar
posts? Profile and content predictors of user engagement and political actors’ reactions. Information,
Google Scholar
Communication & Society, 22(10), 1497–1513. DOI: 10.1080/1369118X.2018.1445273.
Google Scholar
Kaplan, Andreas i Michael Haenlein. 2010. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of
Google Scholar
Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
Google Scholar
Kaznowski, Dominik. 2010. Podział i klasyfikacja social media. Networked Digital. Dostęp: 30.05.2020. http://
Google Scholar
networkeddigital.com/2010/05/10/podzial-i-klasyfikacja-social-media/.
Google Scholar
Kietzmann, Jan i Kristopher Hermkens. 2011. Social media? Get serious! Understanding the functional
Google Scholar
building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241–251.
Google Scholar
Koszembar-Wiklik, Małgorzata. 2013. Media społecznościowe w strategii public relations miast. Polityki
Google Scholar
Europejskie, Finanse i Marketing, 10(59), 361–370.
Google Scholar
Nowak, Krzysztof. 2018. Znaczenie internetowych narzędzi lokalnego komunikowania politycznego w dobie
Google Scholar
glokalizacji. Podejście teoretyczne. Com.press, 2(1), 26–37.
Google Scholar
Pang, Natalie et al. 2016. Can spiral of silence and civility predict click speech on Facebook?. Computers in
Google Scholar
Human Behavior, 64, 898–905. DOI: 10.1016/j.chb.2016.07.066.
Google Scholar
Romanowski, Robert i Andrzej Szymkowiak. 2018. Obecność samorządów lokalnych w mediach społecznościowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 129, 447–459.
Google Scholar
Rurański, Mateusz i Jerzy Niemczyk. 2013. Współczesne instrumenty kształtowania wizerunku miasta na
Google Scholar
przykładzie Wrocławia. Studia Miejskie, 11, 67–78.
Google Scholar
Smalec, Agnieszka i Leszek Gracz. 2015. Wykorzystanie mediów społecznościowych przez samorządy lokalne
Google Scholar
w procesie komunikacji społecznej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Research
Google Scholar
Papers of Wrocław University of Economics, 414, 180–191.
Google Scholar
Stępowski, Robert. 2015. Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości? Rawa
Google Scholar
Mazowiecka: Wydawnictwo Roster.
Google Scholar
Szydłowska, Agnieszka. 2013. Charakterystyka mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji firmy
Google Scholar
z klientem. Zeszyty Naukowe Firma i Rynek, 2(45), 37–45.
Google Scholar
Szymkowiak, Agnieszka i Anna Scheibe. 2018. Aktywność samorządów w mediach społecznościowych.
Google Scholar
W: Marketing terytorialny: Innowacje Społeczne, red. Robert Romanowski, Sławomir Palicki, 299–311.
Google Scholar
Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny, Katedra Handlu i Marketingu.
Google Scholar
Wiktor, Jan. 2013. Komunikacja marketingowa. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Google Scholar
Wroński, Michał. 2018. Miasto Kielce nie było właścicielem miejskiego profilu na facebooku, Portal Samorządowy. Dostęp: 30.06.2020. https://www.portalsamorzadowy.pl/komunikacja-spoleczna/miasto-kielce-
Google Scholar
-nie-bylo-wlascicielem-miejskiego-profilu-na-facebooku,118462.html.
Google Scholar
Ziegele, Marc et al. 2017. Online user comments across news and other content formats: Multidisciplinary perspectives, new directions. SCM Studies in Communication and Media, 6(4), 315–332.
Google Scholar
DOI: 10.5771/2192-4007-2017-4-315.
Google Scholar
https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/. Dostęp:
Google Scholar
05.2020
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Dubicki, Piotr Kułyk, Proces integracji miasta z gminą wiejską. Przykład Zielonej Góry , Studia Miejskie: Tom 32 (2018)