The European capital of culture as a chance for changes in a city space. The case of Wrocław
Beata Namyślak
Abstract
The article consists of two parts. In the fi rst one the author presents the idea of the competition for the title European Capital of Culture, and also selected cities which had changed their image thanks to that title. e second part is concerned on changes which take place or which are planned in the Wrocław city space in connection with organization of the ECC in 2016
Keywords:
spatial changes, Wrocław, the European Capital of CultureReferences
Designation of a European Capital of Culture for 2015 in the Czech Repuhlic. Preselection Report, Prague, 7th-8th December, 2009.
Drobniak A., Wrana K., 2008, Założenia metodyki badawczej aktywności kreatywnych miast aglomeracji, [w:] Kreatywna aglomeracja - potencjały, mechanizmy, aktywności. Podejścia metodologiczne, red. A. Klasik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, s. 67-90.
Evans G., 2009, Creative cities, creative spaces and urban policy, „Urban Studies" 46, s. 1003-1040.
Florida R., 2005, Cities and the creative class, Routledge, New York-London.
Garcia B., Melville R., Cox T., 2010, Creatingan impact: Liverpool’s experience as European Capital of Culture, University of Liverpool, Liverpool.
Gierat-Bieroń B., 2008, Europejskie Miasto Kultury. Europejska Stolica Kultury 1985-2008. Instytut Dziedzictwa, Kraków.
Klasik A., 2011, The culture sector and creative Industries as a new foundation of development of large cities and urban agglomerations, [w:] The cities and agglomerations development based on the culture sector and creative Industries, red. A. Klasik, Polish Academy of Science, Warsaw. Studia Regionalia 30, s. 14-41.
Landry C„ 2000, The creative city: A toolkitfor urban innovators, Earthscans Publications, London.
Pratt A.C., 2008, Creative cities: The cultural Industries and the creative class. „Geografiska Annaler. Series B: Humań Geography” 90 (2), s. 107-117.
Przestrzenie dla piękna na nowo rozważone. Aplikacja Wrocławia o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, (praca zespołowa), Wrocław, 2012.
Rewitalizacja Psiego Pola, www.wroclaw.pl (15.11.2010).
Smoleń M., 2003, Przemysły kultury. Wpływ na rozwój miast, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Stryjakiewicz T, Stachowiak K., 2010, Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym. T. 1: Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym, Bogucki Wydaw. Naukowe, Poznań.
Throsby D., 2001, Defining the artistic workforce: The Australian experience, „Poetics" 28, s. 255-271.
Towse R., 2011, Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Drobniak A., Wrana K., 2008, Założenia metodyki badawczej aktywności kreatywnych miast aglomeracji, [w:] Kreatywna aglomeracja - potencjały, mechanizmy, aktywności. Podejścia metodologiczne, red. A. Klasik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, s. 67-90.
Evans G., 2009, Creative cities, creative spaces and urban policy, „Urban Studies" 46, s. 1003-1040.
Florida R., 2005, Cities and the creative class, Routledge, New York-London.
Garcia B., Melville R., Cox T., 2010, Creatingan impact: Liverpool’s experience as European Capital of Culture, University of Liverpool, Liverpool.
Gierat-Bieroń B., 2008, Europejskie Miasto Kultury. Europejska Stolica Kultury 1985-2008. Instytut Dziedzictwa, Kraków.
Klasik A., 2011, The culture sector and creative Industries as a new foundation of development of large cities and urban agglomerations, [w:] The cities and agglomerations development based on the culture sector and creative Industries, red. A. Klasik, Polish Academy of Science, Warsaw. Studia Regionalia 30, s. 14-41.
Landry C„ 2000, The creative city: A toolkitfor urban innovators, Earthscans Publications, London.
Pratt A.C., 2008, Creative cities: The cultural Industries and the creative class. „Geografiska Annaler. Series B: Humań Geography” 90 (2), s. 107-117.
Przestrzenie dla piękna na nowo rozważone. Aplikacja Wrocławia o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, (praca zespołowa), Wrocław, 2012.
Rewitalizacja Psiego Pola, www.wroclaw.pl (15.11.2010).
Smoleń M., 2003, Przemysły kultury. Wpływ na rozwój miast, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Stryjakiewicz T, Stachowiak K., 2010, Sektor kreatywny w poznańskim obszarze metropolitalnym. T. 1: Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym, Bogucki Wydaw. Naukowe, Poznań.
Throsby D., 2001, Defining the artistic workforce: The Australian experience, „Poetics" 28, s. 255-271.
Towse R., 2011, Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Namyślak, B. (2020). The European capital of culture as a chance for changes in a city space. The case of Wrocław. Studia Miejskie, 9, 71–81. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2659
Authors
Beata NamyślakStatistics
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
- Beata Namyślak, Creative clusters in Poland and theoretical cluster structures – similarities and differences , Studia Miejskie: Vol. 34 (2019)
- Beata Namyślak, Creative Clusters in Poland. Problematic Aspects , Studia Miejskie: Vol. 16 (2014)
- Beata NAMYŚLAK, SUPPORT ACTION IMPLEMENTED IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ACTIVITY IN URBAN AREAS , Studia Miejskie: Vol. 27 (2017)
- Beata Namyślak, Dominik Sikorski, Selected Features of Dwelling Stocks in Wrocław and the Wrocław Agglomeration , Studia Miejskie: Vol. 2 (2010)