Dylematy badawcze studiów nad funkcjonowaniem systemu handlowego we współczesnej przestrzeni miejskiej


Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest analiza trudności badawczych związanych z operacjonalizacją miejskiego systemu handlowego, z rozpoznaniem i klasyfikacją nowych form koncentracji handlu na obszarach zurbanizowanych oraz ze zmianami zachowań konsumenckich w Polsce ostatnich dwóch dekad.

Słowa kluczowe:

miejski system handlowy, nowe formy koncentracji handlu, zachowania konsumentów

Berry B.J.L., 1967, Geography of Market Centres and Retail Distribution, Prentice-Hall, New York.
  Google Scholar

Bromley R.D.F., Thomas C.J., 1993, The Retail Revolution, the Carless Shopper and Disadvantage, „Transactions of the Institute of British Geographers”, vol. 18, s. 222-236.
  Google Scholar

Cadwallader M., 1975, A Behavioural Model of Consumer Spatial Decision Making „Economic Geography”, vol. 51, No 4.
  Google Scholar

Chojnicki Z., 1996, Region w ujęciu geograficzno-systemowym, [w:] T. Czyż (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 7-43.
  Google Scholar

Chudzyńska I., 1985, Struktura przestrzenna handlu detalicznego w Warszawie, „Dokumentacja Geograficzna”, z. 2.
  Google Scholar

Davies R.L., 1972, Structural Models of Retail Distribution: Analogies with Settlement and Land-use Theories, „Transactions of the Institute of British Geographers", vol. 57, s. 59-82.
  Google Scholar

Davies R.L., 1973, The Location of Service Activities, [w:] M. Chisholm, B. Rodgers (eds.), Studies in Humań Geography, Heinemann Educational for the Social Science Research Council, London.
  Google Scholar

Davies R.L., 1974, Nucleated and Ribbon Components o the Urban System in Britain, „Town Planning Review”, vol. 45, s. 91-111.
  Google Scholar

Gold R.J., 1980, An Introduction to Behavioural Geography, Oxford University Press, London.
  Google Scholar

Guy C.M., 1998, Controlling New Retail Spaces: The Impress of Planning Policies in Western Europę, „Urban Studies", vol. 35, No. 5-6, s. 953-979.
  Google Scholar

Guy C.M., 1999, Retail Location Analysis, [w:] M. Pacione (ed.), Applied Geography: Principles and Practice, Routledge, London, s. 450-462.
  Google Scholar

Hopkins J.S.P., 1990, West Edminton Hall: Landscape of Myths and Elsewhereness, „Canadian Geographer", vol. 34, No 1, s. 2-17.
  Google Scholar

Hudson R., 1976, Environment Image, Spatial Choice and Consumer Behaviour, „Occasional Publications (New Series)”, No 9.
  Google Scholar

Huff D., 1960, A Topographical Model of Consumer Space Preferences, „Papers and Proceedings of the Regional Science Association”, No 6, s. 159-173.
  Google Scholar

Huff D., 1963, A Probabilistic Analysis of Shopping Centre Trade Areas, „Land Economics”, vol. 39, s. 81-90.
  Google Scholar

Kulczyńska K., Matykowski R., 2008, Struktura przestrzenno-handlowa przygranicznego zespołu miejskiego Cesky Teśin - Cieszyn, [w:] D. Świątek, M. Bednarek, P. Sitka (red.), Współczesne problemy badawcze geografii polskiej -geografia człowieka, Dokumentacja Geograficzna IGiPZ PAN, t. 36, s. 202-207.
  Google Scholar

Maleszyk E., 2004a, Rozwój sieci handlowych obsługi masowej w Polsce, „Wiadomości Statystyczne”, t. 49, nr 1, s. 38-48.
  Google Scholar

Maleszyk E., 2004b, Uwarunkowania i kierunki rozwoju handlu dyskontowego, „Gospodarka Narodowa”, nr 7-8, s. 1-17.
  Google Scholar

Nowosielska E., 2000, Sektor usług w aglomeracji warszawskiej 1992-1997: Przemiany strukturalne i tendencje rozwoju, Dokumentacja Geograficzna IGiPZ PAN, 1.17.
  Google Scholar

Polarczyk K., 1974, Struktura przestrzenna usług w mieście Poznaniu, Poznań (maszynopis pracy doktorskiej).
  Google Scholar

Potter R.B., 1982, The Urban Retailing System. Location, Cognition and Behaviour, Gower and Retailing and Planning Associates, London.
  Google Scholar

Reynolds J., 1993, The Proliferation of the Planned Shopping Centre, [w:] R.D.F. Bromley, C.J. Thomas (eds.), Retail Change: Contemporary Issues, UCL Press, London, s. 70-87.
  Google Scholar

Robertet E., 1997, How Social Change Affects Retail Habits: A Typology of the European Population, „European Retail Digest”, Winter 1996/1997, s. 4-14.
  Google Scholar

Schenk T.A., 2008, Multiagentensysteme zur Simulation von Konsumentenentscheidungen, „Wiirzburger Geographische Arbeiten”, H. 101.
  Google Scholar

Stone G., 1954, City Shoppers and Urban Identification: Observations on the Social Psychology of City Life, „American Journal of Sociology”, vol. 60, No 1, s. 35-54.
  Google Scholar

Szawłowska H., 1980, Przestrzenne zróżnicowanie sieci handlu detalicznego w miastach, Zakład Wydawnictw Naukowych Instytutu Handlu Wewnętrznego i Usług, Warszawa.
  Google Scholar

Teitz M.B., 1968, Towards a Theory of Urban Public Facility Location, „Papers and Proceedings of the Regional Science Association”, vol. 21, s. 35-51.
  Google Scholar

Thomas C.J., 1989, Retail Change in Greater Swansea: Evolution or Revolution, „Geography”, vol. 74, No 2, s. 201-213.
  Google Scholar

Twardzik M., 2009, Centra handlowe V generacji - nowa przestrzeń usługowa polskich miast, referat wygłoszony na konferencji pt. „Miasta XXI wieku. Nowe wyzwania i perspektywy rozwoju", Opole—Izbicko.
  Google Scholar

Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  Google Scholar

Wrigley N., Lowe M., 2002, Reading Retail. A Geographical Perspective on Retailingand Consumption Spaces, Arnold, London.
  Google Scholar

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-16

Cited By / Share

Kulczyńska, K., & Matykowski, R. (2020). Dylematy badawcze studiów nad funkcjonowaniem systemu handlowego we współczesnej przestrzeni miejskiej. Studia Miejskie, 2, 87–94. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2243

Autorzy

Katarzyna Kulczyńska 
https://orcid.org/0000-0002-1016-8160

Autorzy

Roman Matykowski 
https://orcid.org/0000-0002-7263-8383

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.