Kryzys migracyjny w Europie – mity i rzeczywistość
Abstrakt
The refugee/immigration movement to EU countries - whether legal or illegal - is a fact that cannot be ignored. Of the approximately 512.4 million inhabitants of the EU, approximately 22.3 million (approximately 4.4%) are nationals of non-EU countries (data 2019, Eurostat). The assessment of this growing problem in Europe has been dominated by a number of negative concerns, which are not always objectively justified. In the press release as well as in the discourse of many right-wing circles of the EU, a wide wave of emigration/refugees is associated with terrorism, increasing crime, fear of unemployment and demographic domination. Fears of Islamisation of the continent and epidemiological threats are also articulated.
However, in an objective assessment of this phenomenon, it is worth noting that it also entails a number of benefits. These include: filling gaps in the labour market of the host country (both in highly qualified professions and in simple jobs); positive impact on unfavourable demographic changes taking place in the EU. Refugees bring with them a fresh perspective - new ideas and methods that can stimulate creativity and innovation. There are also economic benefits for countries of origin where poverty is reduced through remittances and investments by emigrants/refugees. This process also has a positive socio-cultural impact. The exchange of people and ideas can be inspiring and foster the emergence of more tolerant environments. For this to happen, newcomers need to integrate. This process should start in the transitory refugee camps.
Słowa kluczowe:
Europa, uchodźcy, ruch migracyjny, integracjaAutorzy
Stanisław Jan Rabiejhttp://orcid.org/0000-0003-3677-2128
Ur. 07.09.1959, Zabrze; dziedzina: nauki teologiczne; dyscyplina: teologia; specjalności: antropologia teologiczna, teologia dogmatyczna, ekumenizm; miejsce pracy: Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny, ul. Drzymały 1 A, 45-342 Opole - profesor nadzwyczajny, dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.; studia - Katolicki Uniwersytet Lubelski 1985; dr - Katolicki Uniwersytet Lubelski 1989; dr hab. - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 1998; prof. (tyt.) - 2004; publ.: ponad 100; książki: 15; wypromowanych dr: 10; stanowiska: profesor zwyczajny Uniwersytetu Opolskiego; profesor Uniwersytetu im. Karola w Pradze 2001-2005; prodziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2005-2008; dziekan Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2008-2012; kierownik Studiów Doktoranckich WTUO 2000-2008; kierownik Katedry Badań nad Inteligencją od 2000;kierownik Katedry Jean Monnet (Jean Monnet Chair: Ecumenical ways of reconciliation in Europe (154615 -LLP - 1 - 2009). Realizacja 2009-2014; od 2012 – profesor wizytyjący na Wydziale Artes Liberale Uniwersytetu Warszawskiego; wyróżnienia: nagrody Rektora UO - 1998, 1999, 2006; 2009. Nagroda „Quality” – 2000, 2013; organizacje: Société Francaise D'Etudes Mariales od 1998; 2006-2011 konsultor Rady Ekumenicznej Konferencji Episkopatu Polski; 2008-2012 konsultor Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski; 2008-2012 członek Państwowej Komisji Akredytacyjnej (Zespół Kierunków Studiów Humanistycznych; 2008-2012 członek Kolegium Dziekanów Wydziałów Teologicznych w Polsce; 2009-2014 Ekspert Watykańskiej Kongregacji Edukacji Katolickiej ds. Ewaluacji i Promocji Jakości Kształcenia Uniwersytetów i Wydziałów Kościelnych (Expert d’Évaluation de l’Agence du Saint-Siege pour l’Évaluation et la Promotion de la Qualité des Universités et Facultés Ecclésiastiques - AVEPRO); 2015 – członek Polskiej Akdemii Nauk. Opublikował m.in: Chemins de réconciliation en Europe. I-III Colloque international, Colloquia Theologica 11.12.13, Opole 2010-2015;. Urzeczywistnianie wolności przekonań religijnych i praw z niej wynikających, Ekumenizm i Integracja 25, Opole 2016, ss. 464; Judaica of Opole, Opole 2016; Pobożność ludowa wyrazem religijności na Śląsku, Opole 2016; 119. Krytyka „kultury wykluczenia” w nauczaniu papieża Franciszka, w: M. Humeniuk (red.), Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, Wrocław 2017, s. 64-76; Kaszrut – kształtowanie wrażliwości etycznej, w: B. Bokus (red.), Żywność Kulturowo Przetworzona, Warszawa 2017, s. 43-56; Judaica of Opole; Cmentarz żydowski w Opolu, Opole 2018.
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Stanisław Jan Rabiej, Wybrane formy ekumenicznej aktywności Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego (2000-2010) , Studia Oecumenica: Tom 11 (2011)
- Stanisław Jan Rabiej, Eklezjologia inkluzywna według papieża Franciszka , Studia Oecumenica: Tom 22 (2022)
- Stanisław Jan Rabiej, Ecumenical animal studies , Studia Oecumenica: Tom 23 (2023)