Polish view of the contemporary Orthodox Church Law – problems on the way to systematization
Marek Ławreszuk
Uniwersytet w Białymstoku, Katedra Teologii Prawosławnejhttps://orcid.org/0000-0001-8051-8106
Piotr Makal
Stowarzyszenie Bractwo Prawosławne Świętych Cyryla i Metodego, Polskahttp://orcid.org/0000-0003-3854-5076
Abstrakt
Prawo cerkiewne składa się z elementów, które regulują życie Kościoła na różnych poziomach. Decyzje teologiczne, orosy, kanony i listy kanoniczne, które dotyczą Kościoła w skali globalnej, koncentrują się oczywiście na doktrynie. Charakteryzują one jednak również teologiczne aspekty eklezjologii, wyrażone przede wszystkim w fundamentalnym wyznaniu wiary Kościoła prawosławnego - Credo Nicejsko-Konstantynopolitańskim. Chociaż szereg kanonów soborów ekumenicznych i Ojców Kościoła, historycznych i współczesnych uchwał różnych lokalnych Kościołów prawosławnych oraz innych władz i instytucji kościelnych odnosi się w wielu aspektach do sfery powszechnej, to jednak zdecydowana większość z nich wyznacza konkretne normy organizacyjne życia kościelnego w perspektywie lokalnej: Kościoła lokalnego, podstawowych jednostek administracyjnych (diecezji, metropolii czy egzarchatów), a przede wszystkim w podstawowych strukturach organizacyjnych, do których należą parafie i monastery. Niniejszy artykuł przedstawia problemy, jakie wystąpiły przy systematyzacji współczesnego prawa cerkiewnego. Badania te mają na celu przedstawienie modelu systematyzacji prawa kościelnego oraz ukierunkowanie dalszych badań na całościową systematyzacją prawa kościelnego, obejmującą zarówno kodeks powszechny, jak i ustawodawstwo poszczególnych prawosławnych Kościołów autokefalicznych. Metodologia niniejszej pracy opiera się na analizie aktów prawnych oraz analizach przeprowadzonych już przez autorytatywnych kanonistów. Skupiając się na kodeksie prawnym Kościołów autokefalicznych, podjęto następujące kwestie: rozbieżności wynikających z przyjętych w różnych Kościołach lokalnych korpusach źródłowych oraz brak lub pominięcie informacji o istotnych kwestiach organizacyjnych i ustrojowych. Przedstawione w niniejszym artykule trudności prowokują do dalszych badań nad organizacją prawa cerkiewnego. Podstawowym problemem jest brak ujednoliconego kodeksu prawnego dla powszechnego Kościoła prawosławnego oraz ujednoliconej kompilacji prawa kościelnego, które byłoby stosowane w Kościołach autokefalicznych. Przepisy powszechnego prawa kościelnego nie porządkują w sposób wystarczający kwestii wzajemnych stosunków wewnątrzkościelnych, a w szczególności obowiązków i granic prerogatyw lokalnych struktur kościelnych autokefalicznych. W tym procesie systematyzacji należy uwzględnić aktualizację przepisów prawnych poprzez uznanie za nieważne przepisów, które zostały kanonicznie uchylone przez późniejsze kanony tej samej rangi lub wyższe.
Orthodox Church law is comprised of elements that regulate the life of the Church at various levels. The theological decisions, oroses, canons and canonical letters, which concern the Church globally, obviously focus on doctrine. Still, they also characterize the theological aspects of ecclesiology, primarily expressed in the Orthodox Church’s fundamental confession of faith – the Nicene-Constantinopolitan Creed. Although a number of the canons of the ecumenical councils and of the Holy Fathers, historical and contemporary resolutions passed by various local Orthodox Churches and other ecclesiastical authorities and institutions pertain to the universal sphere in many aspects, the vast majority of them set specific organizational standards of church life in the local perspective: the local Church, basic administrative units (dioceses, metropolises or exarchates), but above all in basic organizational structures, which include parishes and monasteries.
Słowa kluczowe:
prawosławne prawo kościelne, współczesne problemy kanoniczne, Prawosławie, prawo kościelne, Orthodox church law, contemporary canonical issues, Orthodoxy, canon lawBibliografia
Agapius a Hieromonk & Nicodemus a Monk (ed.). 1957. The Rudder. D. Cummings (transl.). Chicago: The Orthodox Christian Educational Society.
Google Scholar
Baron Arkadiusz & Pietras Henryk (ed.). 2006. Dokumenty synodów od 50 do 381 roku. Kraków: Wydawnictwo WAM (Synody i Kolekcje Praw).
Google Scholar
Beneševič Vladimir. 1914. Sbornik pamâtnikov po istorii cerkovnogo prava, preimuŝestvenno russkoj cerkvi do èpohi Petra Velikogo. Petrograd.
Google Scholar
Betlejko Jerzy. 2017. „Święty i Wielki Sobór Cerkwi Prawosławnej”. Studia i Dokumenty Ekumeniczne [Ecumenical Studies and Documents] 33(1) : 50-73.
Google Scholar
Blaza Marek. 2020. „Synodalność (soborowość) w Kościołach wschodnich”. Studia Bobolanum 31 : 87–111. doi: 10.30439/2020.2.5.
DOI: https://doi.org/10.30439/2020.2.5
Google Scholar
Borkowski Andrzej. 2019. „Ekumenizm a realizacja misyjnego posłannictwa Kościoła w kontekście dokumentów Wszechprawosławnego Synodu na Krecie”. Elpis 21 : 93–97. doi: 10.15290/elpis.2019.21.12.
DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2019.21.12
Google Scholar
Dragas Alexander. „The Autocephaly of the OCA – History, Arguments, and Aftermath”. Greek Orthodox Theological Review 61 : 167-209.
Google Scholar
Dragas Alexander. „The Constantinople and Moscow Divide: Troitsky and Photiades on the Extra-Jurisdictional Rights of the Ecumenical Patriarchate”. Theologia 88 : 135-190.
Google Scholar
J̌ovanović J̌evtimiǰe. 1844. Načatki cerkovnago prava drevnija pravoslavnija Crkve, s latinskim i srpsko-slovenskim tekstom. Novi Sad. (28.11.2021) http://digital.bms.rs/ebiblioteka/publications/view/5230.
Google Scholar
Kormčaâ napečatana sʺ originala patriarha Iosifa. 1912. Moskva: Žurnal «Cerkovʹ».
Google Scholar
Ławreszuk Marek. 2009. „Prawosławie wobec problemu etnofiletyzmu”. Elpis 19–20 : 73–102.
Google Scholar
Łotocki Aleksander. 1932. Zasady autokefalii. Warszawa.
Google Scholar
Nikodim episkop Dalmatinskij. 1897. Pravoslavnoe cerkovnoe pravo. Sankt-Peterburg.
Google Scholar
Pavlov Aleksij. 1902. Kurs cerkovnogo prava. Svâto-Troickaâ Sergieva Lavra.
Google Scholar
Przekop Edmund. 1977. „Problem wspólnego kodeksu prawa kanonicznego dla Kościołów prawosławnych”. Studia Płockie 5 : 173–183.
Google Scholar
Rallis Georhios & Potlis Michael. n.d. Sýntagma tôn theíon kaì iherôn kanónon. 6 vols. Athens.
Google Scholar
Troitsky Sergei. 1947. „O granitchach raspostradenija prava vlasti Konstantinopolskoj Patriarchii na ‘diaspora’”. Zhurnal Moskovskoj Patriarhii 11 : 34-45.
Google Scholar
Znosko Aleksy. 1973. Prawosławne prawo kościelne. Część I. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Google Scholar
Zyzykin Michał. 1931. Autokefalia i zasady jej zastosowania. Warszawa.
Google Scholar
Autorzy
Marek Ławreszukhttps://orcid.org/0000-0001-8051-8106
ks. dr hab. Marek Ławreszuk, prof. UwB
Kierownik Katedry Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku. Dr hab. nauk teologicznych, dr nauk teologicznych w zakresie nauk teologicznych. Prawosławny duchowny i teolog. W latach 2005-2014 nauczyciel religii prawosławnej w białostockich szkołach. W latach 2009-2013 wykładowca liturgiki w Prawosławnym Seminarium Duchownym w Warszawie. Od 2012 roku p.o. Kierownika Katedry Teologii Prawosławnej UwB. Redaktor naczelny czasopisma naukowego “Elpis”.
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Ławreszuk, Pogrzeb nieochrzczonych dzieci w praktyce liturgicznej Cerkwi prawosławnej , Studia Oecumenica: Tom 19 (2019)
- Marek Ławreszuk, Wychowanie do postawy dialogu w katechezie Kościoła prawosławnego , Studia Oecumenica: Tom 16 (2016)
- Marek Ławreszuk, Przyzywanie Ducha Świętego w anaforach świętego Jana Chryzostoma i świętego Bazylego Wielkiego , Studia Oecumenica: Tom 14 (2014)